Τα social media ως μια νέα μορφη word of mouth
Σύμφωνα με παγκόσμια, διαδικτυακή έρευνα της Nielsen για την εμπιστοσύνη στη διαφήμιση, οι συστάσεις, για ένα προϊόν, από στόμα σε στόμα παραμένουν το πιο ισχυρό μέσο διαφήμισης.
Στην έρευνα συμμετείχαν πάνω από 29.000 καταναλωτές από 58 χώρες σε Ευρώπη, Ασία, Ωκεανία και Αμερική και διεξήχθη από τις 18 Φεβρουαρίου ως τις 8 Μαρτίου του 2013.
Το 84% των ερωτηθέντων καταναλωτών,δήλωσαν ότι εμπιστεύονται περισσότερο τις συστάσεις από φίλους και οικογένεια συγκριτικά με τα άλλα μέσα διαφήμισης, ενώ τη δεύτερη θέση στην εμπιστοσύνη τους κατέχει η διαφήμιση μέσω των εταιρικών ιστοσελίδων (ποσοστό της τάξεως του 69%). Παρόλο που οι νέες επικοινωνιακές πλατφόρμες, όπως το Internet, αποκτούν ιδιαίτερη σημασία στη διαφήμιση, τα παραδοσιακά μέσα (τηλεόραση, τύπος) εξακολουθούν να θεωρούνται τα πιο έμπιστα.
Συγκριτικά με το 2007, αύξηση 7 ποσοστιαίων μονάδων παρουσίασε η διαφήμιση μέσω email τα οποία έχει ζητήσει ο καταναλωτής να του αποστέλλονται. Περίπου το 50% των ερωτηθέντων καταναλωτών, εμπιστεύονται τις διαφημίσεις στις μηχανές αναζήτησης και τις διαφημίσεις μέσω online video και ιστοσελίδων κοινωνικής δικτύωσης. Το 2013 το ποσοστό των καταναλωτών που εμπιστεύονται τα διαδικτυακά banners αυξήθηκε κατά 16% σε σχέση με το 2007 και πλέον 4 τους 10 καταναλωτές δείχνουν εμπιστοσύνη στις διαφημίσεις μέσω μηνυμάτων τα οποία λαμβάνουν στο κινητό τους τηλέφωνο. Το γεγονός ότι η εμπιστοσύνη στη διαφήμιση μέσω κινητού τηλεφώνου και μέσω διαδικτύου έχει αυξηθεί, φανερώνει την σημασία αυτών ως ανερχόμενα μέσα διαφήμισης.
Η δαπάνη για την διαδικτυακή διαφήμιση ολοένα και αυξάνεται και παρόλο που οι εταιρίες δεν είναι σε θέση να ελέγξουν τις απόψεις που διατυπώνονται στο διαδίκτυο σχετικά με αυτές, μπορούν να φροντίσουν για τη θετική online παρουσία τους. Η εταιρία προκειμένου να έχει απήχηση στους καταναλωτές, πρέπει να επιλέξει όχι μόνο το μέσο στο οποίο θα διαφημιστεί αλλά και το κατάλληλο μήνυμα που θα προβάλλει.
Δεδομένου ότι, η γενιά του σήμερα δεν γνωρίζει πως είναι η ζωή δίχως τα social media, μπορεί κάποιος να θεωρήσει ότι πλέον το word of mouth- βάσει του οποίου λαμβάνουν τις αποφάσεις τους οι καταναλωτές- δεν είναι διαφορετικό από αυτά. Τα social media “πήραν” τις προσωπικές σχέσεις και τις “τοποθέτησαν” στο Internet.
Πλέον, οι σχέσεις, δεν αναπτύσσονται μόνο μεταξύ γνωστών αλλά και μεταξύ αγνώστων. Tο γεγονός αυτό αν και δυσχεραίνει την ποιότητα των διαπροσωπικών σχέσεων οδηγεί τους καταναλωτές να δείξουν εμπιστοσύνη και σε “οnline” πηγές όπως οι reviewers και οι commenters.
To 72% των καταναλωτών εμπιστεύονται αυτά τα reviews και τα comments που διατυπώνονται από άλλους χρήστες στις σελίδες εταιριών όσο και τις συστάσεις των φίλων τους. Αν και οι συστάσεις φίλων εξακολουθούν να αποτελούν νούμερο ένα επιρροή για τους καταναλωτές, τα social media διακριτικά και -πολλές φορές- υποσυνείδητα έχουν αρχίσει να μειώνουν την δύναμή τους.