Η άνοδος των communities
Η απήχηση που έχουν τα social media είναι πλέον γνωστή και αδιαμφισβήτητη. Μόνο στην Ελλάδα έχουν δημιουργηθεί πάνω απο 3 εκατομμύρια λογασιασμοί στο Facebook .
Ο αριθμός χρηστών αναμένεται λογικά να αυξηθεί τόσο σε εθνική όσο και σε παγκόσμια κλίμακα καθώς παγκοσμίως ανεβαίνει το βιωτικό επίπεδο και η πρόσβαση σε ίντερνετ είναι δυνατή σε όλο και περισσότερους ανθρώπους.
Η αύξηση των λογαριασμών του facebook και των λοιπών κοινωνικών δικτύων δεν είναι η μόνη τάση που θα παρατηρηθεί μέσα στο 2011. Και αυτό διότι ενώ η κοινωνία δικτυώνεται σε μαζικά κοινωνικά δίκτυα, ταυτόχρονα παρατηρείται και μια απομαζικοποίηση αυτής που εκδηλώνεται μέσα απο την δημιουργία μικρών στοχευμένων κοινωνικών δικτύων, άμεσα συνδεδεμένων με τις συγκεκριμένες ιστοσελίδες που επισκέπτεται ο χρήστης καθημερινά.
Ιστοσελίδες αθλητικών ομάδων έχουν τα δικά τους online communities για τους οπαδούς τους. Σχολεία και πανεπιστήμια έχουν τα δικά τους δίκτυα για να ενημερώνουν τους μαθητές τους για καινούργιες σημειώσεις, βαθμούς, εξετάσεις και τους αποφοίτους τους για εκδηλώσεις, σεμινάρια και νέες θέσεις εργασίας. Πολιτικές ομάδες, ομάδες ακτιβισμού, ιστότοποι με θέμα την οικονομία και ότι άλλο μπορεί να βάλει ο νους, προσελκύουν κόσμο για να διαβάσει το περιεχόμενό τους, να γίνει μέλος στην κοινότητά τους, να συμμετέχει σε συζητήσεις με άλλα μέλη και να λαμβάνει ενημερωτικά μηνύματα σχετικά με νέα τους .
Διάφορα publishing εργαλεία έχουν αναπτυχθεί για να ενθαρύνουν τον χρήστη τέτοιων ιστοσελιδών προς αυτή την κατεύθυνση. Διακριτικά σήματα, αναγνωριστικές «κονκάρδες» και βαθμοί «ιεραρχίας» δίνονται σε συχνούς επισκέπτες ανάλογα με τον αριθμό σχολίων που έχουν δημοσιοποιήσει στην κοινότητα μιας συγκεκριμένης ιστοσελίδας.
Υψηλόβαθμοι χρήστες βοηθούν νέα μέλη να προσαρμοστούν γρήγορα στην κοινότητα και να χρησιμοποιούν καλύτερα την ιστοσελίδα την οποία επισκέπτονται, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις αναλαμβάνουν και την εποπτεία (moderation) των κοινοτήτων αυτών. Άλλα εργαλεία επιτρέπουν σε ένα χρήστη να συνομιλεί με άλλους που επισκέπτονται εκείνη την στιγμή την ίδια ιστοσελίδα, ή να βλέπουν τα τελευταία σχόλια που έχουν αναρτηθεί αυτή και να τα βαθμολογούν.
Παραδείγματα ιστοσελίδων που κάνουν χρήση ενός η περισσοτέρων τέτοιων εργαλείων είναι το market-talk.net και το capital.gr, δύο ιστοσελίδες με θέμα την οικονομία και πολλούς αφοσιωμένους χρήστες που αναμεταδίδουν άρθρα και συζητήσεις σε όλα τα κοινωνικά δίκτυα, καθώς και το cavfanatic.com που είναι η ομάδα μπάσκετ του Cleveland με πάνω απο 28.000 εγγεγραμμένους χρήστες οι οποίοι συμμετέχουν σε συζητήσεις γύρω απο την αγαπημένη τους ομάδα και αγοραπωλησίες εισητηρίων.
Τέτοιοι αφοσιωμένοι χρήστες μόλις ενημερωθούν με νέα της αγαπημένης τους ιστοσελίδας, λειτουργούν σαν «Χρήστες-Δορυφόροι» οι οποίοι αναμεταδίδουν τα μηνύματα αυτά σε φίλους τους μέσα απο τα κοινωνικά δίκτυα, αυξάνοντας έτσι το κοινό που γίνεται αποδέκτης αυτών των μηνυμάτων. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να αυξάνεται η αναγνωρισιμότητα της ιστοσελίδας, η επισκεψιμότητά της, ο αριθμός μελών της κοινότητάς της και έτσι οι «Δορυφόροι» που αναμεταδίδουν τα μηνύματά της και οι αποδέκτες αυτών.
Όπως σε κάθε προϊόν, η πειστικότερη διαφήμιση είναι οι ικανοποιημένοι πελάτες του που θα αναμεταδώσουν την ικανοποιησή τους στους φίλους τους, έτσι και για τις ιστοσελίδες οι κοινότητες μέσω των «Χρηστών-Δορυφόρων» τους μπορούν να αποτελέσουν τα μέσα προώθησης των μηνυμάτων τους σε ολοένα και μεγαλύτερο κοινό.