The New Stuff - Suit digital marketing

3 βήματα για να γίνεις viral

Pavlos Rizos


Πόσες φορές άκουσες σε μια σημαντική συνάντηση στη δουλειά οτι πρέπει να “φτιάξουμε ένα viral video”; Ή ότι η νέα μας εφαρμογή πρέπει να έχει συντελεστή virality πάνω από 1, για να φέρει πολλούς χρήστες γρήγορα. Ή ακόμη οτι πρέπει το νέο μας προϊόν πρέπει να γίνει viral; Σίγουρα πολλές!

Τέτοιες συζητήσεις γίνονται πολύ συχνά στις εταιρείες. To virality είναι ίσως το “ιερό δισκοπότηρο” των marketers! Ο λόγος είναι προφανής: μπορεί να απογειώσει το content που έγραψες ή το προϊόν που στοχεύεις να προωθήσεις ή και ολόκληρο το brand σου!

Τα κακά νέα είναι ότι απλά δεν πάει έτσι! Δεν πατάς ένα μαγικό… κουμπί και κάτι γίνεται viral. Ούτε είναι κάτι που μπορείς να το πετύχεις χειραγωγώντας το κοινό σου με τεχνάσματα (κάνε Like και μπαίνεις στην κλήρωση). Και αν τυχόν ακούσεις ξανά σε συναντήσεις τις παραπάνω φράσεις, τότε θα πρέπει ευγενικά να τους πεις ότι είναι πιο παραγωγικό να δείτε μαζί τα ωραία τρικ που κάνουν γνωστοί “μάγοι” όπως ο Dynamo!

Τα καλά νέα είναι οτι ξέρουμε πλέον τι ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ virality. Ξεκινώντας από αυτό, αποφεύγεις τις κακοτοπιές. Το virality δεν είναι κάτι μαγικό που κανείς δεν ξέρει πως γίνεται (όπως ένα ταχυδακτυλουργικό κόλπο). Δεν είναι επίσης τυχαίο, που δημιουργείται από μια ανώτερη δύναμη του σύμπαντος! Δε συμβαίνει κατά λάθος. Ούτε απαιτεί τύχη, καθώς δεν είναι τυχερό παιχνίδι!

Το virality είναι κάτι που όπως πολύ ωραία έχει πει ο growth marketing guru, Ryan Holiday, “μπορεί να σχεδιαστεί”. Μυστική συνταγή δεν υπάρχει φυσικά. Αλλά μπορείς να μάθεις αμέσως παρακάτω τι είναι τελικά το virality και ποιά είναι τα βασικά συστατικά για να γίνεις viral, είτε αυτό αφορά content είτε αφορά προϊόν / υπηρεσία / εφαρμογή / brand ή ότι άλλο.

Σαν παράδειγμα, θα χρησιμοποιήσω παντού το Dropbox, το οποίο θεωρείται το “απόλυτο” case study για virality & growth marketing.

ΤΙ ΕΙΝΑΙ VIRALITY;

Ακριβής ορισμός σε τέτοιες έννοιες ίσως δε μπορεί να υπάρξει. Μπορεί όμως να μπει το πλαίσιο για να εξηγήσει πότε συμβαίνει.

Virality, λοιπόν, είναι όταν ένα κοινό διαδίδει κάτι μαζικά και γρήγορα, μέσα από την ίδια τη χρήση ή κατανάλωση αυτού του κάτι. Αναπόσπαστα στοιχεία του είναι δηλαδή η μαζικότητα και η ταχύτητα, που είναι αναγκαίες συνθήκες αλλά όχι και ικανές. Ικανή και αναγκαία συνθήκη είναι το κοινό αυτό να έχει χρησιμοποιήσει ή καταναλώσει ήδη αυτό που προωθείς. Απαιτεί δηλαδή μια ίδια εμπειρία με το προς διάδοση στοιχείο.

ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΙΔΙΟ ΜΕ ΤΟ WORD OF MOUTH;

Εδώ πρέπει να σημειωθεί ακριβώς ποιά είναι η διαφορά του word of mouth με το virality. Η προώθηση “στόμα με στόμα” έχει ακριιβώς τα ίδια χαρακτηριστικά με το virality με τη διαφορά οτι δεν απαιτεί την άμεση εμπλοκή του χρήστη. Ακούστε!

Μιλάς σε φίλο σου για μια νέα εκπομπή που κάνει πάταγο και λες “Άκουσα οτι η εκπομπή Χ είναι πολύ καλή και την παρακολουθούν πολλοί. Και εμένα μου ακούγεται καλή!”. Αυτό είναι word of mouth. Σε μια άλλη περίπτωση όμως viral προϊόντος θα έλεγες “Έχω εγγραφεί στην πλατφόρμα Ζ και όντως λειτουργεί. Μπορώ να κάνω τη δουλειά μου άμεσα και γρήγορα και με μικρό κόστος. Να σου στείλω πρόσκληση να κάνεις join;”.

Η πρώτη περίπτωση είναι αρκετά παθητική (άκουσα, μου είπαν κλπ) ενώ η δεύτερη προϋποθέτει τη ίδια χρήση του εν λόγω πράγματος και είναι πολύ ενεργητική (μπήκα, δοκίμασα, να σου στείλω πρόσκληση).

Word of mouth είναι η επιτυχία της καμπάνιας “Ice bucket challenge” (αλήθεια ποιός ήξερε τελικά γαι ποιό σκοπό έγινε;) ενώ viral είναι η καμπάνια προσέλκυσης νέων χρηστών του Dropbox (η καλή εμπειρία από τη χρήση της πλατφόρμας σε οδηγούσε να θες να τη μοιραστείς και να φέρεις φίλους σου στην πλατφόρμα).

ΤΑ 3 ΒΑΣΙΚΑ ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ ΤΟΥ VIRALITY

Καταρχήν πρέπει αυτό που θες να γίνει viral, να είναι καλό και αξιόλογο (γιατί αλλιώς, για ποιό λόγο το κοινό να ασχοληθεί καν μαζί σου) και μετά πρέπει να του δώσεις κίνητρο να το κάνει (άρα το λόγο για να σε προωθήσει αλλά και τα μέσα για να το κάνει αυτό).

Συγκεκριμένα, πρέπει να :

  1. ΈΧΕΙΣ ΚΑΛΟ ΠΡΟΪΌΝ.

    Το άρθρο που έγραψες να είναι ενδιαφέρον και χρήσιμο για τον αναγνώστη σου. Το προϊόν ή η υπηρεσία σου να λύνει πραγματικά προβλήματα και να βοηθά το χρήστη να ικανοποιήσει πιο εύκολα τις ανάγκες του.  Το brand (εταιρικό ή ακόμη και εσύ ως προσωπικότητα και επαγγελματίας) να βασίζεται σε ένα ΓΙΑΤΙ που να το εκφράζετε μέσα από κάθε σας ενέργεια και αυτό το ΓΙΑΤΙ να ταυτίζεται με το ΓΙΑΤΙ του κοινού σας.

    Οτιδήποτε διαφορετικό από τα παραπάνω δε μπορεί να γίνει viral. Το πολύ πολύ να αποκτήσει δημοσιότητα με τη βοήθεια μέσων προβολής που χειραγωγούν (διαγωνισμοί, προσφορές ή άλλες ενέργειες βραχυπρόθεσμης λογικής).

    Σε τελική ανάλυση, αν δεν έχεις το καλό (τόλμησε να σκεφθείς το ΤΕΛΕΙΟ) προϊόν, σίγουρα δε θες να προσπαθήσεις να μπεις στην καρδιά και το μυαλό πολλών ανθρώπων. Αυτό θα έχει αντίστροφα έως καταστροφικά αποτελέσματα (ποιός θέλει να κάνει viral ένα κακό προϊόν;).

    Το Dropbox σε βοηθάει να αποθηκεύεις αρχεία στο cloud και να τα μοιράζεσαι. Είναι μια υπηρεσία απλή και εύκολη στη χρήση, που έχει μέσα της ενσωματωμένα στοιχεία του virality. Σου δίνει μεγάλο χώρο αποθήκευσης, που μπορείς να τον επεκτείνεις παραπάνω συστήνοντας φίλους. Τόσο απλά, τόσο καλά.

  2. ΕΧΕΙΣ ΧΡΗΣΤΕΣ.

    Δεν αρκούν απλά οπαδοί που δεν έχουν εμπλακεί ενεργά με το προϊόν σου. Εδώ μάλλον πρέπει να εξηγήσω και την έννοια του viral loop. Είναι ο κύκλος που πρέπει να λαμβάνει χώρα με κάθε νέα “φουρνιά” χρηστών. Είναι η βασική διαδικασία virality που πρέπει να εφεύρεις, στήσεις, εκτελείς, παρακολουθείς και βελτιστοποιείς συνεχώς, ώστε το business σου να είναι βιώσιμο.

    Χρήστες έρχονται και φεύγουν αλλά οι νέοι που έρχονται στο funnel σου πρέπει να μπαίνουν πάντα σε αυτό το viral loop ώστε να εξασφαλίζουν τη συνέχεια του virality σε όλη τη διάρκεια ζωής του προϊόντος σου. Αυτοί ξέρουν το προϊόν σου και έχουν αποκομίσει μια θετική εμπειρία με αυτό (φρόντισέ το προσεκτικά αυτό!). Είναι το πιο σημαντικό σου asset που μάλιστα δουλεύει μόνο του, αρκεί να έχεις το μηχανισμό σε καλή φόρμα.

    Για παράδειγμα, το βασικό viral loop του Dropbox είναι ότι μπαίνοντας στην πλατφόρμα, έχεις ικανοποιητικό αποθηκευτικό χώρο και μπορείς να πάρεις και άλλο δωρεάν, μοιράζοντας τα αρχεία και προσκαλώντας τους φίλους και γνωστούς σου, να γίνουν και αυτοί χρήστες. Ως ανταπόδοση, κερδίζεις μισό Gigabyte σε αποθηκευτικό χώρο.

  3. ΤΟ ΚΑΝΕΙΣ ΕΥΚΟΛΟ ΚΑΙ ΑΝΤΑΠΟΔΟΤΙΚΟ.

    Αφού έχεις εξαφαλίσει ένα καλό προϊόν και μια καλή πρώτη βάση χρηστών, αυτό που θέλεις είναι να λειτουργήσει το viral loop σου απρόσκοπτα. Για να γίνει αυτό, θυμήσου αυτό: keep it easy & simple! Κάνε εύκολη τη ζωή του χρήστη σου. Δώσε του ένα καλό κίνητρο να σε προωθήσει (μια ανταμοιβή πάντα σχετική με το προϊόν σου) και δώσε του τα εργαλεία να το κάνει εύκολα και γρήγορα, όπως ένα quick link, ένα προσυμπληρωμένο e-mail ή post για τα social media.

    Μην τον βάζεις να διαβάσει πολλές σελίδες ή να κάνει πολύπλοκες διαδικασίες, γιατί θα τον χάσεις όσο καλό και αν είναι το κίνητρο. Εξαίρεση αποτελεί αν το κίνητρο είναι τρομερά μεγάλο σε αξία οπότε ο χρήστης θα κάνει τα αδύνατα δυνατά να το αποκτήσει. Βέβαια, αυτό σημαίνει και πάλι λιγότερους χρήστες που θα σας προωθήσουν ενώ και τα οικονομικά σου δε θα βγουν στο τέλος). 

    Όσον αφορά την ανταμοιβή, σκέψου ένα καλό referral πρόγραμμα μακράς πνοής. Παράδειγμα είναι ένα leaderboard με τους top referrers (όσους περισσότερους φέρνεις τόσο περισσότερο ανεβαίνεις στην κατάταξη και οι πρώτοι κερδίζουν) ή ένα προσωπικό challenge (όσους περισσότερους φέρνεις, ανεβαίνεις επίπεδο και μπορείς να κερδίσεις διαφορετικά δώρα).

    Δείτε στη σελίδα για το referral πρόγραμμα του Dropbox, πόσο απλό, κατανοητό και εύκολο είναι να πάρεις μέρος.

Έως τώρα, έχεις πάρει μια καλή γεύση για το πως μπορείς να γίνεις viral. Τελικά δεν είναι τόσο τυχαίο, σωστά; Κράτησε ότι για να μπορέσεις να το κάνεις, θα πρέπει να συνδυάσεις κομμάτια τόσο τεχνικά και αναλυτικά όσο και άφθονη δημιουργικότητα.

Σχηματικά, κράτα την παρακάτω εξίσωση στο μυαλό σου

VIRAL = BEING ANALYTICAL + BEING TECHNICAL + BEING CREATIVE

TIP FOR PROFESSIONALS #1: σε ότι αφορά το προϊόν σου, δώσε του μεγάλη αξία ώστε να το κάνεις τέλειο και να έχει μετά νόημα να ξεκινήσει η διαδικασία του virality. Τα υπόλοιπα κομμάτια εμπιστεύσου τα σε ένα καλό agency που μπορεί να σε βοηθήσει να επιλέξεις τις κατάλληλες καμπάνιες, με τα σωστά μηνύματα στο σωστό κοινό, ώστε να φέρεις τα αποτελέσματα.

Εμπιστεύσου τους όμως και στο πως αυτές οι καμπάνιες θα πρέπει να ενσωματωθούν στο ίδιο σου το προϊόν. Think creatively!

TIP FOR PROFESSIONALS #2: επένδυσε σε στρατηγικές συνεργασίες ή ακόμη και one off ενέργειες με “μεγάλα ψάρια”. Για παράδειγμα, αν καταφέρεις να συνδυάσεις την εφαρμογή σου με έναν μεγάλο παίκτη κινητής τηλεφωνίας, τα οφέλη θα είναι τεράστια καθώς θα μπορέσεις να αποκτήσεις πολύ μεγάλο momentum γρήγορα.

Ακόμη και για ένα piece of content, αυτό μπορεί να λειτουργήσει ευνοϊκά, αν για παράδειγμα καταφέρεις να στο κάνει like / share ένας ή περισσότεροι key influencers (ένας μεγάλος ή 2-5 μικρότεροι). Think big!

Social Media

Brand & Marketing Managers · Small Businesses

Pavlos Rizos

Brand storyteller | Digital marketer | Growth enabler. With studies in business and marketing at the Athens University of Economics and Business (BA in Business Administration & International MBA), I have worked in the field of marketing consumer products in multinational companies such as L'OREAL and MATTEL. Since 2012 I have been in charge of marketing (traditional and online) for the KRAFT PAINTS brand in Greece. I have also been actively involved in digital projects and I am certified E-commerce Practitioner and Online Marketing Certified Professional (OMCP). More at www.linkedin.com/in/pavlosrizos

Recently Published

»

Υποτροφίες σε μεταπτυχιακά και αλλαγές ενόψει της νέας αγοράς εργασίας από το digital του Alba

»

9+1 συμβουλές για βελτίωση του conversion rate (B2B)

Βελτιστοποίηση των landing pages
»

Βελτιστοποίηση των landing pages

»

Η δύναμη του Real-Τime Marketing στην Digital Marketing Στρατηγική σας

»

Πως οι εταιρείες μπορούν να προσεγγίσουν υπαλλήλους μέσω των social media.

Instagram-Marketing-Expert-Delhi
»

Επιτυχημένο Instagram Marketing

»

Τα πλεονεκτήματα του Programmatic Advertising

»

5 λάθη στην digital branding στρατηγική που σου κοστίζουν

»

Ποια η έννοια του Penetration Testing και πως εφαρμόζεται στο site σας ;

retargeting-vs-remarketing-dsim
»

Η απόσταση ανάμεσα στο remarketing και το retargeting