BP and the Oil Spill
Δύο μήνες συμπληρώθηκαν χτες από την έκρηξη στην πλατφόρμα της BP που σκότωσε 11 ανθρώπους και τραυμάτισε 17 ακόμα.
Το πετρέλαιο συνεχίζει να ρυπαίνει τη γύρω περιοχή προκαλώντας τη μεγαλύτερη οικολογική καταστροφή στην ιστορία των ΗΠΑ. Παράλληλα, η BP δέχεται τα δικά της χτυπήματα online.
Εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι έχουν εκφράσει την αγανάκτησή τους για τη BP και τις πρακτικές της. Κάθε μέρα αναρτούνται νέα βίντεο τα οποία δείχνουν το μέγεθος της καταστροφής όπως το βιώνουν οι κάτοικοι της περιοχής.
Στη σελίδα Boycott BP στο Facebook, 660.000 άνθρωποι παγκοσμίως στηρίζουν το μποϋκοτάρισμα της BP. Κατά μέσο όρο, κάποιος ποστάρει κάτι σε αυτή τη σελίδα κάθε λεπτό. Χωρίς να υπολογίζω τις συζητήσεις και τα σχόλια.
Στο Twitter, κάποιος έχει ανοίξει το λογαριασμό @BPGlobalPR και δημιουργεί έξυπνα και καυστικά τσιτάτα ενάντια στη BP προσποιούμενος πως είναι το τμήμα δημοσίων σχέσεων της εταρείας. Καθαρή περίπτωση brandjacking. Έχει πάνω από 170.000 followers μέσα σε δύο μήνες και η BP θα ήθελε πολύ να του κλείσει το στόμα, αλλά δε μπορεί αφού δεν ξέρει ποιός είναι.
Φυσικά τα πράγματα στον online κόσμο δεν διαφέρουν πολύ.
Όλα τα μέσα προβάλουν διαρκώς το θέμα της οικολογικής καταστροφής, της αντίδρασης του Αμερικανού προέδρου,των ανεπιτυχών προσπαθειών για να σταματήσει η καταστοφή.
Παράλληλα, πολλά συγκροτήματα και καλλιτέχνες μποϋκοτάρουν δημόσια τη χρήση των καυσίμων της BP στα οχήματα που χρησιμοποιούν για τις περιοδείες τους. Την αρχή έκαναν οι Korn και ακολούθησαν κι άλλοι, συμπεριλαμβανομένης της Lady Gaga.
Παρόλα αυτά, ένα τόσο μεγάλο και οργανωμένο μποϋκοτάρισμα που προβάλεται τόσο online όσο και στα παραδοσιακά μέσα, δεν φαίνεται να έχει κάμψει ιδιαίτερα τις πωλήσεις της εταιρείας σύμφωνα με άρθρο των New York Times.
Γιατί;
Επειδή τα πρατήρια που φέρουν το λογότυπο της εταιρείας -και που είναι οι ουσιαστικοί αποδέκτες του μποϋκοταρίσματος- δεν πουλάνε καύσιμα της BP. Η BP πουλάει καύσιμα σε όλα τα πρατήρια, ανεξαρτήτως της μάρκας που φαίνεται στον πελάτη. Οι πωλήσεις της BP είναι b2b σε μια διαδικασία που είναι εντελώς αδιαφανής στο μέσο καταναλωτή.
Όπως στις ΗΠΑ, έτσι και στην Ελλάδα, η μάρκα καυσίμου που επιλέγεις για το αυτοκίνητό σου δεν είναι αυτή που τελικά βάζεις. Είναι απλά μια μάρκα που σε φέρνει σε κάποια πρατήρια.
Σε ποιό άλλο industry θα μπορούσε μια μάρκα να μην έχει ουσιαστικό πρόβλημα στις πωλήσεις της όταν το brand της δέχεται τέτοια επίθεση;