The New Stuff - Suit digital marketing

20 χρόνια cookies

George Anagnostopoulos


Μπήκαμε στο 20ο έτος ζωής των browser cookies, των πολυαναφερόμενων αυτών μικρών αρχείων που ζούνε δίπλα στον κάθε browser που χρησιμοποιούμε.

Τα μικρά αυτά αρχεία επιτρέπουν σε servers έχουν αρκετές λειτουργίες. Η πιο βασική είναι πως επιτρέπουν σε ένα website να αναγνωρίζει ποιοί είμαστε όταν το ξαναεπισκεφθόμαστε και έτσι δεν χρειάζεται στο άνοιγμα κάθε σελίδας να κάνουμε login.

Η πρώτη φορά που τα είδαμε ήταν το 1994, όταν βγήκε μια έκδοση beta για τον τότε browser Netscape, ώστε να μπορεί ο browser αυτός να λειτουργεί σε ένα e-shop της εποχής.

Έκτοτε, τα cookies εξελιχθηκαν σε διάφορες μορφές. Τα πιο χρηστικά session cookies δεν ενοχλούν κανέναν. Αυτά που όμως είναι αντικείμενο συζητήσεων στο χώρο της διαφήμισης είναι τα λεγόμενα third-party cookies, δηλαδή αυτά που επιτρέπουν σε έναν τρίτο (λέγε με ας πούμε Google) να τοποθετεί ένα cookie στον υπολογιστή του χρήστη που μπήκε σε κάποιο site, το οποίο έχει συμφωνία με τη Google.

Κάποιοι τα βλέπουν αυτά ως προβληματικά καθώς μπορούν να παρακολουθήσουν το τι κάνει ένας χρήστης στο web: τι ψάχνει, τι περιεχόμενο βλέπει, σε ποια sites μπαίνει. Η Google (και κάθε άλλη εταιρεία με διαφημιστικό δίκτυο) μπορεί να συλλέγει και να συνδυάζει τέτοιες πληροφορίες για να δείξει όσο targeted διαφήμιση μπορεί σε κάθε χρήστη, ανάλογα με το προφίλ του στο σερφάρισμα και στην αναζήτηση.

Διάφορα privacy groups εναντιώνονται εδώ και χρόνια στη χρήση των third-party cookies και καλούν χρήστες να τα απενεργοποιήσουν, αλλά λίγοι είναι εκείνοι που το κάνουν. Δεν είναι μάλιστα τυχαίο πως στον Chrome, η απενεργοποιήση αυτή είναι ιστορικά πιο δύσκολη απ’ ότι σε άλλους browsers, αφού ο browser αυτός δημιουργήθηκε από τη Google.

Στην τελική, όμως, η προσωπική μου άποψη είναι πως οι χρήστες θα δούνε που θα δούνε διαφήμιση, δεν είναι κακό να είναι στοχευμένη. Και όλοι ξέρουμε πως οι ρυθμοί ανάπτυξης του Facebook και των άλλων social media παγκοσμίως είναι μια καλή ένδειξη του ότι το privacy είναι κάτι που σπάνια είναι εμπόδιο για τους περισσότερους χρήστες.

cookie-monster

Τα δεδομένα όμως φαίνεται να αλλάζουν τώρα σιγά-σιγα.

Το Mozilla Foundation, δημιουργός του Firefox, του #2 browser σε χρήση παγκοσμίως αποφάσισε να δημιουργήσει ένα add-on εργαλείο, το Light Beam.

Αυτό επιτρέπει στους χρήστες του να δούνε ποιοι τους «παρακολουθούν» online με το να αναλύσει τα διάφορα αποθηκευμένα cookies.

Όσοι παρακολουθήσατε τα σχόλια στο πρόσφατο post μας για τους Ad Blockers, θα είδατε πως υπήρξε μια συζήτηση για το πότε θα γινόταν αυτό, καθώς είχε ανακοινωθεί πως κάποια επόμενη έκδοση του Firefox θα είχε τη λειτουργία αυτή by default.

Η δική μου τοποθέτηση είναι πως αυτό δε θα γίνει default για κανένα major browser. Και έτσι παραμένει, καθώς το add-on μπορεί να γίνει πολύ δημοφιλές, αλλά το ενδιαφέρον δεν θα είναι τεράστιο. Αυτό λέει η δική μου 20ετής εμπειρία από το τι θέλουν οι χρήστες στο web.

Google Cookies

Τώρα όμως έρχεται κάτι ακόμα πιο καινούριο, το οποίο θα είναι όπλο στα χέρια του marketer. Και φυσικά την ίδια στιγμή θα είναι και η προσωποποίηση του διαβόλου για τους privacy-conscious ανάμεσα στο κοινό του web. Λέγεται AdID και το προωθεί η Google.

Τι είναι; Ακόμα δεν ξέρουμε ακριβώς, καθώς η Google δε μας λέει και πολλά.

Αλλά αυτά που μπορούμε να υποθέσουμε είναι πως η Google θα φτιάξει ένα προφίλ για κάθε χρήστη το οποίο θα είναι προσβάσιμο (αλλά ανώνυμο, χωρίς προσωπικά στοιχεία) στους διαφημιζόμενους με ένα τρόπο αντίστοιχο με αυτόν του Facebook Ads Manager.

Οι διαφημιζόμενοι (οι μεγάλοι διαφημιζόμενοι) θα μπορούν να στοχεύσουν κοινό με πολύ συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, ανάλογα με το search & surf profile τους.  Και μάλιστα θα χρησιμοποιούν το προφίλ αυτό από όλες τις συσκευές: υπολογιστή, tablet και κινητό.

Και επειδή δε θα είναι client-side όπως τα cookies, οι χρήστες δε θα μπορούν εύκολα να τα αποφύγουν ή διαγράψουν.

Και αυτό είναι ένα ακόμα βήμα στη διαφήμιση στο web. Και προσωπικά θα χαρώ πολύ να το δω να είναι διαθέσιμο κάποια στιγμή όχι μόνο στους Google partners αλλά και σε agencies και στην Ευρώπη, αν φυσικά η νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης επιτρέψει αυτού του είδους το profiling…

 

 

Opinion · Tools

adid · cookies · firefox · lightbeam · mozilla · netscape

George Anagnostopoulos

Ο Γιώργος είναι ο δημιουργός του Suit. Η ενασχόλησή του με τα online communities και το Internet marketing κρατεί από τα nineties. Το πλήρες βιογραφικό του είναι διαθέσιμο εδώ αλλά το short version είναι ότι είναι ο ιδρυτής και CEO της Socialab.

Recently Published

»

Υποτροφίες σε μεταπτυχιακά και αλλαγές ενόψει της νέας αγοράς εργασίας από το digital του Alba

»

9+1 συμβουλές για βελτίωση του conversion rate (B2B)

Βελτιστοποίηση των landing pages
»

Βελτιστοποίηση των landing pages

»

Η δύναμη του Real-Τime Marketing στην Digital Marketing Στρατηγική σας

»

Πως οι εταιρείες μπορούν να προσεγγίσουν υπαλλήλους μέσω των social media.

Instagram-Marketing-Expert-Delhi
»

Επιτυχημένο Instagram Marketing

»

Τα πλεονεκτήματα του Programmatic Advertising

»

5 λάθη στην digital branding στρατηγική που σου κοστίζουν

»

Ποια η έννοια του Penetration Testing και πως εφαρμόζεται στο site σας ;

retargeting-vs-remarketing-dsim
»

Η απόσταση ανάμεσα στο remarketing και το retargeting