Like-ισμός;
Ένα άρθρο σε ένα blog ξεκίνησε μια πολύ θερμή κουβέντα για το πόσο τελικά θα έπρεπε να πληρώνονται οι υπηρεσίες κάθε σελίδας. Η εικόνα δείχνει την κατεύθυνση του post.
Έτσι λοιπόν, το άρθρο στο Wired And Ready το οποίο αφορά σε ένα έργο της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδος. Δεν αφορά κάποιο agency που ανέλαβε τη δουλειά, αλλά δεν παίζει ρόλο αυτό καθώς οι κουβέντες αυτές όταν γίνονται σε οποιοδήποτε λαϊκίστικο περιβάλλον πάντα έτσι καταλήγουν: «οι κλέφτες», «πότε θα βάλουμε μυαλό» κ.ά.
Ανάμεσα σε όλα λοιπόν αναφέρονται κάποιες τιμές για τη δημιουργία και διαχείριση μιας σελίδα στο Facebook και η τιμή φαίνεται να είναι 15.252 ευρώ.
Είδα το post μέσω μιας σελίδας στο Facebook, δεν είδα κάτι περίεργο και το άφησα, γιατί με τον ίδιο τρόπο που εγώ δε μπορώ να να αξιολογήσω αν ένα F-15 πρέπει να κοστίσει 10 εκατομμύρια ευρώ ή 100 εκατομμύρια ευρώ, έτσι και όσοι δεν βρίσκονται στον κλάδο δε μπορούνε να αξιολογήσουν αν η διαχείριση μιας σελίδας πρέπει να κοστίζει 800 ευρώ ή 5.000 ευρώ το μήνα.
Αν κάποιος δε λέει από δίπλα το επίπεδο της διαχείρισης με συγκεκριμένες προδιαγραφές για κάθε υπηρεσία που περιλαμβάνει, προφανώς όλος αυτός ο διάλογος είναι ελειπέστατος.
Δυστυχώς λοιπόν, χωρίς αυτή την πληροφορία και χωρίς να είναι εμφανές πως πρόκειται για δουλειά τριετίας (όλοι μείνανε στο ότι τόσο κόστιζε η δημιουργία της σελίδας), ούτε να περιλαμβάνονται προδιαγραφές, υπήρξε μεγάλη μερίδα του κόσμου που θεώρησε πως η πληρωμή αφορά απλά στην ύπαρξη μιας σελίδας: ούτε content creation, ούτε moderation, ούτε monitoring, ούτε τίποτα από όλα αυτά.
Για την ιστορία και για να αντιστρέψω τους κανόνες και να το κάνω συγκεκριμένο:
Μια σελίδα από μόνη της, η οποία μπορεί να έχει content creation ή curation καθημερινό (365) για μια πολυεθνική, με ό,τι guidelines αυτό συνεπάγεται, με moderation το οποίο θα γίνεται με client service για περίπου 12 ώρες τις καθημερινές και με monitoring το οποίο πρέπει να υποστηρίζεται περίπου 16 ώρες την ημέρα και σαββατοκύριακα και αργίες, πόσο πιστεύετε ότι θα έπρεπε να κοστίζει σε ένα πελάτη;
Ένα εύρος δώστε, όχι συγκεκριμένα πράγματα, ξέρω τι ζητάω. Και πείτε με πόσα άτομα ομάδα υποστηρίζετε την τιμή: π.χ. 2 community managers, 1 copywriter, 1 γραφίστα, 1 developer (για tabs, αν τα συμπεριλαμβάνετε) και 1 director για επίβλεψη;
Και αυτά χωρίς κόστη γραφείων, υπολογιστών, παγίων εν γένει, λογαριασμών, γραμματείας, λογιστηρίου, ενοικιου, κέρδος, φορολόγηση και ΦΠΑ (ο οποίος ΦΠΑ περιλαμβάνεται στις εν λόγω τιμές που εμφανίζονται στην εικόνα άνωθεν).
Εν τέλει, δε γνωρίζω σε τι αφορά η συγκεκριμένη προμήθεια. Και ΔΕΝ εξετάζω αυτό. Οπότε αν σχολιάζετε μόνο για το κομμάτι της ανάθεσης, δεν έχω κανένα πρόβλημα με την άποψή σας, γιατί όντως μπορεί να μην κάνει κανείς καμία δουλειά και να πληρωθεί, οπότε ναι, σε αυτή την περίπτωση τα λεφτά αυτά πάνε στο βρόντο. Ή μπορεί να καλύπτουν κάτι άλλο. Δεν ξέρω τι συμβαίνει και δε με καίει αυτό ως επαγγελματία του κλάδου.
Αντίθετα, οι απόψεις που ακούστηκαν πως η δουλειά στα social για 3 χρόνια δε μπορεί να κοστίσει και 10 φορές αυτά τα λεφτά (αν είναι να γίνει σωστά), μάλλον θα πρέπει να αναθεωρηθούν τάχιστα. Και αν έγιναν από opinion leaders που επηρεάζουν το κοινό, ίσως να είχε και νόημα η αναθεώρηση να γινόταν εξίσου διατυμπανισμένα. Λάθη κάνουμε όλοι, ο επαγγελματίας φαίνεται από το ότι πάει και τα διορθώνει, εγκαίρως και στην κλίμακα που πρέπει.
Υπάρχουν καλοί επαγγελματίες του κλάδου των social media εκεί έξω και όσοι έχουν δουλέψει στο αντικείμενο και σχολίασαν στη σελίδα We Are Social Media όπου είδα το άρθρο θα έλεγα ότι μάλλον ένιωσαν ότι δεν αντιπροσωπεύεται σωστά ο κλάδος.
Και δυστυχώς για αυτό τον κλάδο, το άρθρο αυτό μοιράστηκε μόνο από αυτή τη σελίδα πάνω από 1.200 φορές σε ένα απόγευμα, μεταφέρθηκε στα ΜΜΕ και όλοι όσοι το διαβάσανε μείνανε με μια λανθασμένη εντύπωση πως ο κλάδος αυτός είναι και καλοπληρωμένος…
Δεκτό κάθε σχόλιο με επιχειρήματα και κοστολόγηση.
UPDATE 1 (19/07/12): Θλίβομαι ιδιαίτερα όταν μαθαίνω πως ΜΜΕ τα οποία έχω σε μεγάλη υπόληψη όπως το ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ και το Κουτί της Πανδώρας αναμεταδίδουν την είδηση με τίτλους όπως «Η Περιφέρεια της Δυτικής Ελλάδος μοιράζει λεφτά» και αναφέρουν πως η αμοιβή αφορά σε δημιουργία λογαρισμών μόνο, χωρίς να αναφέρουν την 3ετή διαχείριση, πιθανόν γιατί μετά το δημοσιογραφικό «λαβράκι» δε θα είναι και τόσο λαβράκι και όλοι ξέρουμε πως χωρίς λαβράκια δεν επιζούν τα ΜΜΕ. Σε διάλογο 7-8 μηνυμάτων με τον κ. Βαξεβάνη πάντως, όπου έφερα στην προσοχή του το συγκεκριμένο θέμα δε φάνηκε πρόθυμος να διορθώσει την ανακρίβεια στο άρθρο του ΚτΠ, ούτε να αναγνωρίσει τη ζημιά που κάνει στον κλάδο των επαγγελματιών social media και θεώρησε πως πιθανόν να έχω κάποια σχέση με το συγκεκριμένο project και γι αυτό με καίει. Ας είναι, γι αυτό έχουμε κι εμείς τα μέσα να κάνουμε αντίλογο, όταν ένας δημοσιογράφος θα βάλει τις εντυπώσεις πάνω από τα γεγονότα.
UPDATE 2 (19/07/12): Όσο δε λαμβάνω απαντήσεις σε όσα ρωτάω τον κ. Βαξεβάνη στο twitter για τους λόγους που δεν αναθεωρεί το άρθρο του και να συμπεριλάβει τα γεγονότα τόσο αναγκάζομαι να σκεφτώ κι εγώ «δημοσιογραφικά». Έτσι μετά από επίμονες ερωτήσεις του για το αν έχω σχέση με το συγκεκριμένο έργο και μήπως γι αυτό μάχομαι, όπου του απάντησα αρνητικά (δεν με αφορά καν το συγκεκριμένο έργο, με ενοχλούν οι αιχμές κατά του κλάδου μου) τόσο κι εγώ λοιπόν θέλω να ρωτήσω τον κ. Βαξεβάνη αλλά τα υπόλοιπα ΜΜΕ που δεν αναφέρουν το ότι οι αμοιβές για Facebook, Twitter και Google+ αφορούν σε τριετία: «Μήπως επιτίθεστε στον κλάδο των social media επειδή το να φτιάξει μια εταιρεία σωστή παρουσία στα social media και να έχει το κοινό της σε αυτά τελικά εσάς σας στερεί τη διαφήμιση την οποία θα σας πλήρωνε με μεγαλύτερο κόστος, μεγάλη επαναληψιμότητα και με μικρότερη αποτελεσματικότητα για κάθε ευρώ που δαπανάει;»