Real-Time Bidding
Ο χώρος της online διαφήμισης έχει ακολουθήσει μία συναρπαστική πορεία την τελευταία δεκαετία.
Μέχρι πριν από λίγα χρόνια, η προβολή των online επιχειρήσεων γινόταν ακόμα κυρίως μέσω web banners, ενώ στα μέσα των ’00s, η έκρηξη των blogs φάνηκε να προσφέρει νέες ευκαιρίες στο χώρο. Σήμερα, η επανάσταση των social media φαίνεται να αλλάζει δραματικά το σκηνικό του internet marketing. Το διαδίκτυο έχει πλέον μετατραπεί σε μια τεράστια βάση δεδομένων (big data), η οποία προσφέρει στους marketers τη δυνατότητα να συλλέγουν κάθε είδους πληροφορία για τους καταναλωτές τους: από την τοποθεσία και την ηλικία μέχρι το επάγγελμα και τα ενδιαφέροντά τους.
Ποια είναι λοιπόν μία από τις πιο σημαντικές πρόσφατες εξελίξεις στο χώρο της online διαφήμισης και πώς οι διαφημιστές μπορούν να την χρησιμοποιήσουν σωστά για να στοχεύσουν στο κατάλληλο target, ανάμεσα στα εκατοντάδες εκατομμύρια χρηστών των social media;
Ήδη οι κολοσσοί του διαδικτύου, όπως η Google και το Facebook, έχουν εκμεταλλευτεί αυτή την αφθονία δεδομένων, αναπτύσσοντας την τεχνολογία Real-Time Bidding (προσφορά σε πραγματικό χρόνο).
Πώς λειτουργεί: την ώρα που ο χρήστης επισκέπτεται μία ιστοσελίδα, αποθηκεύονται στον browser του στοιχεία σχετικά με το περιεχόμενο που τον ενδιαφέρει. Ο εξωτερικός server που υποστηρίζει την τεχνολογία RTB (πχ. Facebook) ενημερώνει σε πραγματικό χρόνο τους υποψήφιους διαφημιστές για τα δημογραφικά στοιχεία του χρήστη, τα ενδιαφέροντά του, καθώς και το πρόσφατο ιστορικό περιήγησής του. Επομένως, όταν ο χρήστης επιστρέψει στο Facebook, θα δει τη διαφήμιση του marketer που έκανε τη μεγαλύτερη προσφορά. Πρόκειται, ουσιαστικά, για μία μορφή online «δημοπρασίας» του καταναλωτή.
Και, ενώ το Facebook έκανε το μεγάλο βήμα δημιουργώντας την υπηρεσία Facebook Exchange, τώρα και η Amazon φαίνεται να μπαίνει στο παιχνίδι των προσφορών σε πραγματικό χρόνο, μια εξέλιξη που αναμένεται να αλλάξει τα δεδομένα στην online διαφήμιση. Γιατί, όσο κι αν το Facebook και η Google αποτελούν τεράστιες πηγές big data, είναι αναμφισβήτητο ότι καμία εταιρία δεν μπορεί να γνωρίζει καλύτερα τις αγοραστικές συμπεριφορές των χρηστών του ίντερνετ από την Amazon. Η εταιρία δημιούργησε πρόσφατα το δικό της λογισμικό RTB, το οποίο καταγράφει τις αγοραστικές συνήθειες των επισκεπτών της για να τους προσφέρει όσο το δυνατόν πιο στοχευμένες (targeted) διαφημίσεις σε κάθε περιήγησή τους στο διαδίκτυο.
Παρόλα αυτά, η σημασία της αξιοποίησης των big data στο online marketing είναι κάτι που μόνο πολύ πρόσφατα έχει αρχίσει να γίνεται εμφανές. Δεν είναι λίγοι οι marketers που εξακολουθούν να ξοδεύουν χρόνο και χρήμα προσπαθώντας να προσελκύσουν τους καταναλωτές με παραδοσιακές online μεθόδους, την ώρα που πρόσφατες έρευνες δείχνουν ότι στις ΗΠΑ ήδη η διαφημιστική δαπάνη μέσω RTB έχει σχεδόν διπλασιαστεί φέτος σε σχέση με πριν από δύο χρόνια. Το σίγουρο είναι πάντως ότι η τεχνολογία του Real- Time Bidding αναμένεται να επιφέρει μεγάλες εξελίξεις στην αξιοποίηση των «μεγάλων δεδομένων» για το internet marketing.