Social media: πώς συμβάλλουν στον επαναπροσδιορισμό των προτύπων ομορφιάς.
Σύμφωνα με τον Oscar Wilde “η ομορφιά είναι μια μορφή μεγαλοφυΐας, για την ακρίβεια, είναι ανώτερη από τη μεγαλοφυΐα γιατί δε χρειάζεται να την εξηγήσεις”.
Ή πιο απλά, η ομορφιά είναι κάτι υποκειμενικό. Αυτό δε σημαίνει πως καθορίζεται μόνο από τη γνώμη του καθενός από εμάς, αλλά και από βιολογικούς, πολιτισμικούς και άλλους παράγοντες. Έτσι, αυτό που θεωρείται όμορφο στην Κίνα δεν είναι ίδιο με ότι θεωρείται ελκυστικό στην Ευρώπη, ενώ μία ματιά σε έναν baroque πίνακα ζωγραφικής επιβεβαιώνει πως το πρότυπο της γυναικείας ομορφιάς έχει αλλάξει δραστικά από τον 17ο αιώνα.
Ωστόσο, η παγκοσμιοποίηση μετέτρεψε την πολιτισμική ποικιλότητα των προτύπων ομορφιάς σε μία υπόθεση του παρελθόντος. Η τηλεόραση, τα περιοδικά και τα άλλα παραδοσιακά μέσα έχουν συγκεντρώσει όλους τους διαφορετικούς τύπους ομορφιάς δημιουργώντας ένα και μόνο πρότυπο τελειότητας: γυναίκες ψηλές, υπερβολικά λεπτές, με απαλό δέρμα, λαμπερά μαλλιά, ίσια και κατάλευκα δόντια. Αλλά τι είναι τελειότητα; Μήπως έχει δημιουργηθεί μία ανέφικτη εικόνα τελειότητας την οποία μας έχουν επιβάλλει να αποδεχτούμε ως το μοναδικό πρότυπο ομορφιάς;
Ευτυχώς όμως υπάρχουν και τα social media, η νέα δύναμη στο χώρο της ενημέρωσης και της κοινωνικής δικτύωσης, που εξαπλώνεται ταχύτατα εκμεταλλευόμενη τη μεγάλη επιρροή και ευρεία αποδοχή του διαδικτύου. Τα social media επιλέγουν τι θα πουν, τι θα “ανεβάσουν” και εν τέλει τι θα δημιουργήσουν. Και μέχρι στιγμής φαίνεται πως προωθούν αυθεντικές, λιγότερο στημένες εικόνες, καταρρίπτοντας τα “πρότυπα τελειότητας”. Έχουμε, λοιπόν, και λέμε:
- Real Bodies Unite: Πρόκειται για μια εκστρατεία που διεκδικεί τη διαφορετικότητα της ομορφιάς και του σώματος στη βιομηχανία της μόδας συλλέγοντας τουλάχιστον 10.000 υπογραφές από όλον τον κόσμο. Μπορείτε να παρακολουθήσετε την καμπάνια στο Facebook και το Twitter.
- Love your body: Πρόκειται για άλλη μία εκστρατεία ενός οργανισμού γυναικών στις ΗΠΑ που σαν κύριο στόχο έχει την ενημέρωση των κοριτσιών και των γυναικών για την υγιή εικόνα σώματος και τα μη ρεαλιστικά πρότυπα και στερεότυπα ομορφιάς που προβάλλονται στην τηλεόραση και τα περιοδικά. Στο Facebook και το Twitter του οργανισμού μπορείτε να ενημερώνεστε για τις δραστηριότητες της καμπάνιας.
- Dove Campaign for Real Beauty: Η γνωστή σε όλους εκστρατεία του Dove που ενημερώνει, συζητά και ερευνά θέματα πραγματικής ομορφιάς. Τα videos, όπως αυτό που περιγράφει τη μεταμόρφωση μιας απλής κοπέλας σε super model με τη βοήθεια του μακιγιάζ και του photoshop, το forum συζητήσεων, η καταγραφή απόψεων διαφόρων γυναικών περί ομορφιάς, αποτελούν κάποια από τα εργαλεία της καμπάνιας που έκανε τεράστια αίσθηση όταν προβλήθηκε για πρώτη φορά.
- My Body Gallery: Ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον και ομολογουμένως διαφορετικό blog στο οποίο “real size”κορίτσια και γυναίκες από όλον τον κόσμο μπορούν να ανεβάζουν τις φωτογραφίες τους και να μοιράζονται τις ιστορίες τους. Ακολουθήστε τες στο Twitter!
Ενώ, λοιπόν, για αρκετό καιρό η ομορφιά προσδιοριζόταν από στενά και ασφυκτικά πρότυπα, σήμερα διάφοροι φορείς –λιγότερο ή περισσότερο γνωστοί- προσπαθούν μέσω των social media να τα επαναπροσδιορίσουν και να τα τοποθετήσουν σε μια ευρύτερη διάσταση. Ακολουθήστε τις αντίστοιχες ενέργειες και σύντομα θα διαπιστώσετε πως η αληθινή ομορφιά κρύβεται σε πολλές μορφές, μεγέθη και ηλικίες!