The Blair Witch Project: η δύναμη του word of mouth marketing
Το τρομακτικότερο θρίλερ που γυρίστηκε ποτέ ή η μεγαλύτερη κινηματογραφική απάτη όλων των εποχών;
Η ταινία The Blair Witch Project (1999), μία από τις πιο κερδοφόρες ταινίες στην ιστορία, αποδεικνύει περίτρανα τη δύναμη του viral marketing και του online word of mouth, διχάζοντας όσο καμία άλλη κοινό και κριτικούς και αποτελώντας ταυτόχρονα μια από τις ταινίες που αποδοκιμάστηκε περισσότερο μέσα στις αίθουσες.
Mε κόστος περίπου $50.000 και αποφέροντας συνολικά πάνω από 100 εκατ. δολάρια μόνο στις ΗΠΑ, αυτή η ανεξάρτητη ταινία χαμηλού προϋπολογισμού – συγκριτικά με μεγάλες υπερπαραγωγές – υποκίνησε τον πανικό ανάμεσα στα στελέχη του Χόλιγουντ εξαιτίας του σημαντικού ρόλου του διαδικτύου στην εμπορική επιτυχία της ταινίας.
Για τη συγκεκριμένη ταινία, το web έγινε το κεντρικό μέσο για την προβολή της, καθώς η προώθηση της άρχισε περισσότερο από ένα χρόνο πριν τη διανομή της στις κινηματογραφικές αίθουσες.
Τι ακριβώς έγινε:
Οι Daniel Myrick και Eduardo Sanchez (οι εγκέφαλοι της ταινίας) κατείχαν πολύ καλά τον χώρο του internet, ο οποίος και αποτέλεσε την βάση για να στηθεί το μεγαλύτερο διαφημιστικό κόλπο που έγινε ποτέ για ταινία.
Eνα χρόνο πριν την έξοδο της ταινίας στις αίθουσες, διέδωσαν την φήμη σε διάφορα forums για τρεις φοιτητές που χάθηκαν σε δάσος κοντά στο Burkittsville του Maryland το 1994, γυρίζοντας ένα ντοκιμαντέρ για τον τοπικό μύθο της μάγισσας του Blair. Το υλικό – κατά μαγικό τρόπο! Τελικά βρέθηκε.
Όταν ο ανεξάρτητος διανομέας, Artisan Entertainment, αγόρασε την ταινία, οραματίστηκε την αξιοποίηση του Web για να καλύψει την έλλειψη κεφαλαίων για την προώθηση της ταινίας.
Λίγους μήνες μετά, η η Artisan εμπλούτισε το The Blair Witch Project website με πρόσθετο υλικό, Την επόμενη μέρα η εταιρεία έστειλε 2.000 screensavers για τους δημοσιογράφους.
Εκτός από την επίσημη Blair Witch Project Ιστοσελίδα, άλλα ανεπίσημα websites και fan pages ασχολήθηκαν έντονα με την ταινία. Εκατοντάδες Witch Project παρωδίες διανεμήθηκαν μέσω του Web, και αρκετοί δυσφημιστές της ταινίας ξεκίνησαν ένα αντι-Blair Witch Project κύκλο που περιλαμβάνονται και μια ιστοσελίδα η οποία δημιουργήθηκε από μια ομάδα πολιτών από Burkittsville, Maryland, «για να εξηγήσουν στον κόσμο ότι το Burkittsville είχε υποστεί ζημιά από μια φανταστική ταινία».
Συζητήσεις για την αυθεντικότητα της ταινίας ξεκίνησαν με emails και γέμισαν τα forums και online chat rooms. Πολλοί horror fans έψαχναν μανιωδώς όλο και περισσότερες πληροφορίες, η φήμη μεγάλωνε και κυρίως εμπλουτιζόταν με αποτέλεσμα να έχει δημιουργηθεί ήδη ένα τεράστιο κοινό παγκοσμίως που έχει εθιστεί σε αυτό το κυνήγι πληροφοριών.
Όταν πια ανακοινώθηκε η ημερομηνία προβολής και εμφανίστηκαν αφίσες με τα πρόσωπα των πρωταγωνιστών και την λέξη MISSING λίγο πριν την έναρξη των φεστιβάλ των Καννών, όλα αποκαλύφθηκαν. Παρόλο που μια μεγάλη μερίδα των fans ένιωθε εξαπατημένη, η φήμη που είχε αποκτήσει η ταινία ήταν αρκετή για να κάνει εισπράξεις μαμούθ σχεδόν σε όποια χώρα και αν προβλήθηκε.
Οι Daniel Myrick και Eduardo Sanchez χάθηκαν για αρκετά χρόνια από τον κινηματογραφικό χάρτη, μάλλον απολαμβάνοντας τα κέρδη τους.
Τι ακολούθησε: Σιγά σιγά άρχισαν μεγάλες προσπάθειες απο studios και παραγωγούς να κατασκευάσουν με word of mouth το ενδιαφέρον για τις ταινίες τους, προσλαμβάνοντας agencies ή πληρώνοντας τους εργαζόμενους και τους fans τους για να διαδίδουν θετικά σχόλια σε chat rooms, movie review sites και και πίνακες συζητήσεων (discussion boards).
Η ταινία The Blair Witch Project έγινε η πρώτη που προωθήθηκε κυρίως μέσω του Διαδικτύου, σημαντική και εξαιρετική περίπτωση στην ιστορία του κινηματογράφου.
Και σαν ταινία τι λέει; Κατα γενική ομολογία, όχι πολλά.