X

Harlem Shake και Grumpy Cats στο online marketing

Μέσα στο μήνα που μας πέρασε, το φαινόμενο Harlem Shake, έχοντας εμπνεύσει εκατοντάδες χιλιάδες μιμήσεις από χρήστες σε όλο τον κόσμο, υιοθετήθηκε τελικά και από τα brands. Από την Pepsi και το Hootsuite μέχρι μικρότερες εγχώριες επιχειρήσεις, οι ομάδες marketing εκμεταλλεύτηκαν την επιτυχία του internet trend, ευελπιστώντας σε πολλά views και shares, και, συνεπώς, στην αύξηση της επισκεψιμότητας της ηλεκτρονικής παρουσίας τους.

Δεν είναι η πρώτη φορά που οι εκάστοτε μόδες του ίντερνετ έχουν χρησιμοποιηθεί από brands για την προώθησή τους. Στην εποχή του social web, τα online trends κυκλοφορούν από το ένα site στο άλλο με αστραπιαία ταχύτητα, ενώ προσφέρουν απεριόριστες δυνατότητες μίμησης, δίνοντας την αίσθηση στον χρήστη ότι αποτελεί κομμάτι ενός παγκόσμιου inside joke. Και ενώ, μέχρι πρόσφατα, φαίνονταν να ανήκουν σε μια ιντερνετική «ελίτ», που σνόμπαρε οτιδήποτε γίνεται mainstream και συνηθισμένο, τώρα βλέπουμε viral videos και internet memes να έχουν αποκτήσει τη δική τους εβδομαδιαία στήλη σε μεγάλα tech περιοδικά όπως το Mashable.

Κάποιος που κατανοεί το χιουμοριστικό μήνυμα που εκφράζεται με ένα internet trend και μπορεί να το προσαρμόσει με ουσιαστικό και δημιουργικό τρόπο σε μια καμπάνια, μπορεί να κερδίσει μια θέση στην καρδιά ενός δύσκολου κοινού. Πρόσφατο παράδειγμα, η εταιρία Friskies, η οποία αποφάσισε να εκμεταλλευτεί της Grumpy Cat (γκρινιάρα γάτα), μιας γάτας που έχει γίνει ιντερνετική διασημότητα εδώ και λίγους μήνες χάρη σε μερικές φωτογραφίες που πόσταρε ο ιδιοκτήτης της. Η μόνιμα «θυμωμένη» έκφρασή της ενέπνευσε μία σειρά από παρωδίες μέσω Photoshop με αποτέλεσμα, την εβδομάδα που μας πέρασε, η γάτα να γίνει πρωταγωνίστρια της νέας καμπάνιας της γνωστής εταιρίας γατοτροφών.

Ωστόσο, η χρήση internet trends στο marketing θέλει προσοχή, διαφορετικά το αποτέλεσμα μπορεί να καταλήξει βεβιασμένο και κακόγουστο. Εάν σκέφτεστε να εκμεταλλευτείτε το επόμενο ιντερνετικό hype για να προσελκύσετε περισσότερους fans, λάβετε υπόψη σας τα παρακάτω:

  1. Προλάβετέ το όσο είναι ακόμα στα πάνω του. Τα internet trends γεννιούνται και πεθαίνουν από τη μία μέρα στην άλλη. Για να είστε διαρκώς ενημερωμένοι, παρακολουθήστε τα μέσω των Google Trends, των Trending Topics στο Twitter ή των Most Viewed Videos στο Youtube.
  2. Εξετάστε το target group σας. Σκεφτείτε τι είδους περιεχόμενο θα έβρισκαν ενδιαφέρον, αστείο, άξιο να μοιραστούν, καθώς και πώς αυτό μπορεί να συνδεθεί επιτυχώς με το συγκεκριμένο μήνυμα της καμπάνιας σας.
  3. Σιγουρευτείτε ότι το κοινό σας μπορεί να μοιραστεί το περιεχόμενο εύκολα, μέσω social media buttons.

Αναμφίβολα, τα internet trends έχουν πλέον γίνει αναπόσπαστο στοιχείο της σύγχρονης κουλτούρας. Η ταχύτητα με την οποία γίνονται viral μέχρι να χαθούν στα «αζήτητα» του ίντερνετ, μας υπενθυμίζει μια βασική αρχή του marketing: τη δυσκολία με την οποία κεντρίζεται το ενδιαφέρον του καταναλωτή και την ευκολία με την οποία μετακινείται από τη μία τάση στην επόμενη.

Despina Skordili: Μετά από τρία χρόνια στη δημοσιογραφία, την κέρδισε ο κόσμος των social media. Αφού ολοκλήρωσε το μεταπτυχιακό της πάνω στα New Media στην Ολλανδία, εργάζεται ως social media brand manager σε digital marketing agency.

View Comments (0)

  • Πόσο, μα πόσο εύκολο είναι να καταλήξεις me-too με τέτοιες τακτικές... πραγματικά πρέπει να είσαι πολύ γρήγορος κι ευέλικτος για να το αξιοποιήσεις καταλλήλως - και να μη βλάψεις τη μπράντα σου.

    • Οπωσδήποτε. Αυτό όμως δεν κάνει και την πρόκληση πιο ενδιαφέρουσα; Μπορείς να ξεχωρίσεις κάνοντας κάτι που έχουν κάνει ήδη εκατοντάδες άλλοι και καταφέρνοντας να το ταιριάξεις καλύτερα στο δικό σου μήνυμα. ;)

      • Μμμ δεν ξέρω... δεν θα ήταν προτιμότερο, ώς πρόκληση, το να κάνεις κάτι καινούργιο;

        -έχω μία σύλληψη που με τη σωστή εκτέλεση μπορεί να γίνει πολύ δημοφιλής και η ενέργεια να τρεντάρει στο άπειρο κι ακόμη παραπέρα

        vs

        -βλέπω τί πουλάει και προσπαθώ να το εκμεταλλευτώ καταλλήλως χωρίς να φανώ τελείως un-cool.

        Όχι ότι το θεωρώ απαραίτητα κακό, να εξηγούμαι, και αν γίνει σωστά μπορεί να έχει και πολύ γέλιο και αποτελεσματικότητα και, ακόμη, λίγο self-depreciation χτυπάει ευαίσθητες χορδές με καλό τρόπο. Επίσης, αγαπώ grumpy cat. :)

        • Έχεις απόλυτο δίκιο ότι η απεγνωσμένη προσπάθεια να μιμηθεί κανείς κάτι που «πουλάει» για να μη μείνει στην απ’έξω, μόνο αρνητική εντύπωση μπορεί να κάνει.

          Ωστόσο, νομίζω πως στο συγκεκριμένο παράδειγμα η ουσία δεν βρίσκεται τόσο στην εκμετάλλευση αυτού που πουλάει. Όταν η Pepsi και το Youtube έκαναν το Harlem Shake, δεν ήθελαν να μας δείξουν «κοιτάξτε, εμείς το κάναμε καλύτερα». Το πιο σημαντικό κομμάτι στα viral trends είναι ότι αποτελούν ενοποιητικό στοιχείο μιας ιντερνετικής κοινότητας. Και Ίσως αυτό είναι το βασικό μήνυμα που ήθελαν να μας περάσουν όσοι έσπευσαν να μιμηθούν το κάθε Harlem Shake και την κάθε Grumpy Cat :)

          ΥΓ: Κανείς δεν μπορεί να αντισταθεί στην Grumpy Cat!

          • Huh, κοίτα να δεις που νόμιζα ότι είναι αρσενικός γατούλης.

            Έχεις δίκιο σε όσα λες, αλλά νομίζω ένας κίνδυνος που ελλοχεύει είναι μία εταιρεία να μην πιάσει (καθόλου δύσκολο!) το τί κάνει ένα meme, meme. Απλά πηθικίζοντας είναι εύκολο να το χάσεις (λόγου χάρη, το "δικό μας" flash dance για τον ΕΟΤ).

            Μία σημείωση μόνο: επειδή τα διάφορα memes δύσκολα περιορίζονται σε μία κοινότητα, υπάρχει το ρίσκο της αντίδρασης (αρνητικής) από διάφορους. Για παράδειγμα, εγώ ανήκω στο κοινό της Pepsi, αλλά απεχθάνομαι το Harlem Shake ;)

This website uses cookies.