X

Mobile Strategy έχουμε;

Mobile Marketing ή iPhone Application Marketing ή App Marketing – είναι μερικά από τα buzz keywords που θα ακούτε συχνά από εδώ και μπρος και θα καταλήγουν συνήθως με την λέξη Marketing.

Επειδή γνωρίζετε την αγάπη μου στην συγκεκριμένη επιστήμη (ελπίζω να μην παρεξηγηθούν οι πυρηνικοί φυσικοί) και σε ό,τι νέο κολλάει δίπλα του τα τελευταία 7 χρόνια (βλ. social media marketing), εδώ και περίπου ενάμιση χρόνο ξεκίνησα να διαβάζω βιβλιογραφία και να ασχολούμαι με την πρακτική του λεγόμενου χρόνια πριν το iphone αλλάξει τα πάντα Mobile Marketing και συγκεκριμένα με το μεγάλο niche –  iphone app marketing.

Θα ήθελα να περιγράψω σε αυτό το post κάποιες αρχικές συμβουλές με μια λίστα όπως κάνω πάντα για τις πρακτικές που πρέπει να ακολουθήσει κάποιος για να εφαρμόσει κάποιες προσεγγίσεις marketing  εφόσον σκεφτεί να φτιάξει μια εφαρμογή – και σημειώστε το σκεφτεί – γιατί αν ξεκινήσει τις κινήσεις προώθησης της εφαρμογής του, εφόσον έχει εγκριθεί από το ανάλογο store:

  1. Apple App Store
  2. Android Market
  3. Nokia Ovi Store
  4. Blackberry App World
  5. Samsung Application Store
  6. Windows Marketplace

είναι πια αργά για να ασχοληθεί με την προώθηση, ή τουλάχιστον έχει χάσει αρκετό πολύτιμο χρόνο από το λεγόμενο lifespan μιας εφαρμογής.

Μια από τις δημοφιλέστερες προσεγγίσεις για να ξεκινήσετε το marketing της εφαρμογής σας είναι το λεγόμενο Marketing Crescendo (© Ken Yarmosh) όπου στην ουσία όλα ξεκινάνε από την ώρα που έχετε καταλήξει στην ιδέα και το πρόβλημα που λύνει η εφαρμογή σας ξεκινώντας από την Στρατηγική σας.

 

Marketing χωρίς Στρατηγική για ένα iphone app απλά δεν υπάρχει

Όπου iphone βάλτε την δική σας πλατφόρμα, στο συγκεκριμένο post (και γενικά στην πράξη). Εγώ προσωπικά ασχολούμαι με το δημοφιλέστερο – πολυπληθέστερο store σαν παράδειγμα αλλά και στην δική μου πρακτική.
Η Στρατηγική λοιπόν, ξεκινάει όπως σε όλα τα πλάνα στρατηγικής με πολύ παρατήρηση:

  • Αξιολογήστε την ιδέα σας σαν εφαρμογή
  • Μπείτε στις κατηγορίες του app store – 20 στον αριθμό – με την κατηγορία των παιχνιδιών να έχει άλλες 20 υποκατηγορίες και ψάξτε για εφαρμογές που λύνουν το ίδιο πρόβλημα με την δική σας ή είναι συμπληρωματικές
  • Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε εργαλεία όπως το 148apps.biz ή το uquery.com για να δείτε αναλυτικά την κάθε κατηγορία και καταλάβετε πως λειτουργεί το store
  • Μπείτε στην διαδικασία να ποσοτικοποιήσετε την εφαρμογή σας, όχι κάνοντας αυθαίρετους υπολογισμούς για τα downloads που ΘΑ πάρετε, αλλά περίπου σε ποια και πόση αγορά χρηστών απευθύνεστε. Αν φτιάξετε πχ ένα remote control app για την Philips Net TV οι πωλήσεις σας θα είναι ένα μικρό ποσοστό των πωλήσεων της συγκεκριμένης TV (είναι super γενικό παράδειγμα το ξέρω αλλά καταλάβατε τι θέλω να πω).
  • Μελετήστε αναλυτικά τα Revenue Models τα αναφέρω εδώ επιγραμματικά:
    Free
    Free + Advertising
    Paid
    Lite and Pro
    In App Purchases
    New Versions
    … κ.ά
  • Καθορίστε ένα αρχικό pricing βλέποντας τους ανταγωνιστές σας
    (στην παρατήρηση εννοείται ότι συμπεριλαμβάνονται και οι “ανταγωνιστές” σας).  και με βάση το revenue model σας επιλέξτε από την αρχή αν θα βγείτε η “φθηνή αλλά καλή λύση” ή “η απόλυτη λύση που κοστίζει” (πάλι γενικεύω αλλά το κάνω για να είναι κατανοητό). Γενικώς και το θέμα του pricing είναι πολύπλοκο και έχει αναπτυχθεί μια “φιλολογία” γύρω από αυτό, αν ασχοληθείτε θα βρείτε αναλυτικά παραδείγματα αλλά και blog posts που καλύπτουν το θέμα.
  • Φτιάξε ένα Best Case Scenario- δηλαδή με βάση όλα τα παραπάνω τι περίπου θεωρείτε ότι θα έκανε η εφαρμογή σας αν έβγαινε σε μια δεδομένη κατηγορία που απευθύνεται σε μια δεδομένη αγορά. Τι νούμερα θεωρείτε ότι θα έπιανε.
  • Υπολογίστε χρόνο και χρήμα – Γνωρίζετε πολύ καλά ότι η ανάπτυξη μιας εφαρμογής χρειάζεται χρόνο & χρήμα (και πολύ μεγάλη δέσμευση στην ιδέα) όποτε πρέπει πριν ξεκινήσετε να υπολογίσετε όλα τα πιθανά έξοδα (design, development, marketing, freebies etc), μέχρι το application να έρθει τουλάχιστον break even.

 

Ας περάσουμε τώρα και στο Marketing

Έχω παρατηρήσει σχετικά με το iphone application marketing, ότι ισχύουν οι γενικές αρχές ενός καλού online λανσαρίσματος ενός branded προϊόντος “μπολιασμένες” (μου επιτρέπετε των όρο) με συνθήκες λανσαρίσματος και προετοιμασίας ενός ανοιχτού λογισμικού. Η παρακάτω λίστα θα στηρίξει την παρατήρηση μου:

  • Χρησιμοποιήστε το Twitter  (λίστες, keyword search, monitoring) για να βρείτε κόσμο που έχει το πρόβλημα που λύνετε ή που μοιράζεται το ίδιο πάθος με εσάς. Αρχικά προσπαθήστε να είστε χρήσιμος. Ακολουθήστε τους influencers, τους μελλοντικούς σας πελάτες και φτιάξτε λίστες με τους “ανταγωνιστές”.
    Ένα χρήσιμο εργαλείο για αυτή την δουλειά είναι το HootSuite (υπάρχουν πολλά αλλά το συγκεκριμένο θα σας βοηθήσει και μετά το Launch να χρησιμοποιείτε όλα τα social media από ένα dashboard)
  • Ξεκινήστε να διαβάζετε – Μόνο από την παραπάνω ενέργεια θα βρείτε άφθονο περιεχόμενο σχετικά με το κοινό που απευθύνεστε αλλά και τον ανταγωνισμό
  • Εφόσον έχετε ξεκινήσει το Development της εφαρμογής και έχετε την χαρά να έχετε ένα λογότυπο, φτιάξτε ένα καλό splash page στο url που αργότερα θα ανεβάσετε το website της εφαρμογής σας – Ενδείκνυται να απευθυνθείτε σε έναν  καλό UI designer για όλοι την εφαρμογή αλλά και το marketing υλικό σας.
  • Βάλτε μια παρότρυνση (call to action) και ένα newsletter form στο splash page έτσι ώστε να μαζέψετε κάποια emails που μπορείτε να τα χρησιμοποιήσετε είτε για beta testing (είναι καλύτερο να αντλείται beta testers από το twitter) είτε για να χτίσετε ένα fan base από early adopters
  • Ξεκινήστε να blogάρετε! Το καλύτερο είναι στο ίδιο domain με αυτό του splash και μετέπειτα της εφαρμογής σας
  • Βρείτε έξυπνους τρόπου να χτίσετε μια “κοινότητα” γύρω σας, από μελλοντικούς πελάτες αλλά και χρήσιμους beta testers
  • Χρησιμοποιήστε το Twitter για να στρατολογήσετε beta testers, μην  ξεχνάτε ότι οι ενδιαφερόμενοι είναι οι πρώτη σας πελάτες αν η εφαρμογή σας είναι Paid αλλά και οι πρώτοι που θα μοιραστούν το όραμα σας. Επικοινωνήστε μαζί τους με σεβασμό και ειλικρίνεια.
  • Χρησιμοποιήστε websites όπως το dribbble για να δείχνετε teasers από την επερχόμενη εφαρμογή σας
  • Μέχρι το συγκεκριμένο bullet έχουμε περιγράψει γενικές ενέργειες που γίνονται πριν και κατά την διάρκεια του  development, παρακάτω θα περιγράψουμε επιγραμματικά μια σειρά ενεργειών που πλαισιώνουν το λανσάρισμα της εφαρμογής αλλά και μερικές post launch ενέργειες.
  • Σχεδιάστε προσεκτικά το περιεχόμενο του website σας! Προσοχή εδώ το περιεχόμενο χωρίζετε σε 2 μέρη: Pre Launch content – και Post Launch content
  • Μελετώντας πολλά website εφαρμογών, θα δείτε ότι πριν και κατά το λανσάρισμα τους, έχουν κάποια κοινά στοιχεία (σχεδόν όλα έχουν ένα Device) όπου εκεί παίζουν τα teaser της εφαρμογής στο Pre Launch και μετά screenshots στο Post Launch, έχουν price tag, customer quotes etc. Δείτε πολλά websites εφαρμογών μέχρι να νιώσετε ότι μπορείτε να αναθέσετε (αν δεν το έχετε κάνει από την αρχή όπως είπαμε παραπάνω) την σχεδίαση του σε κάποιον επαγγελματία που έχει την “apple like” φιλοσοφία και να πάρετε ένα ιδεατό αποτέλεσμα που θα είναι το εργαλείο σας για όλη την διάρκεια ζωής της εφαρμογής σας.
  • Social Media – Φροντίστε την παρουσία σας (και την οπτική συνοχή σας) σε όλα τα γνωστά κοινωνικά δίκτυα, αλλά και στα δίκτυα που συχνάζουν οι “πελάτες” σας – Υπάρχουν άπειρες δυνατότητες για να κερδίσετε πελάτες, reviews αλλά και φανατικούς χρήστες μέσα από το κοινωνικό διαδίκτυο! Μην αφήσετε κανένα κανάλι αναξιοποίητο. (Ακόμη και το facebook group της τοπικής εφημερίδας στην Kolopetinitsa μπορεί να είναι αιτία για να βγείτε στο CNET live)
  • Promo codes (μόνο 50) που μπορείτε να εκμεταλλευτείτε εφόσον εγκριθεί το application για να δώσετε σε beta testers, bloggers, media αλλά και σε πελάτες που έδωσαν feedback μέσα από τα παραπάνω κανάλια. Αν δεν σας φτάνουν τα 50, υπάρχει και η λογική του gift this app όπου μπορείτε να δωρίσετε όσα κομμάτια θέλετε από την εφαρμογή σας, αλλά χρειάζεται να υπολογίσετε ότι θα πληρώσετε το ποσοστό της apple και να σας γυρίσει πίσω το 70%
  • Τελευταίο αλλά σημαντικότερο μετά τις Σχέσεις με την “κοινότητα” είναι οι Σχέσεις με τα “Μέσα” – Εφόσον έχετε έτοιμο αρκετό υλικό από το website σας (faq, whats new, why this app etc) και έχετε γράψει και μερικά blog posts για την χρησιμότητα της εφαρμογής σας, δεν θα σας είναι δύσκολο να συντάξετε ένα όμορφο pitch email για να προσεγγίσετε bloggers που ασχολούνται με το αντικείμενο σας ή websites που κάνουν application reviews ή ακόμη και μεγάλα media ή τοπικά media για να αναφερθούν στην εφαρμογή σας ή στο πρόβλημα που αυτή λύνει. Μην ξεχνάτε την στιγμή του που θα εγκριθεί το app σας από το appstore θέλετε όλα τα φώτα στραμμένα επάνω σας, δεν θα υπάρχει δεύτερη ευκαιρία να κάνετε το hit και ένα δυνατό review ή/και αναφορά σε ένα superstar website (call me, engadget,wired etc ) μπορεί να σας εκτοξεύσει στο top 100. Όλα είναι θέμα Στρατηγικής & Marketing

Αυτές είναι πολύ επιγραμματικά κάποιες βασικές οδηγίες προς “ναυτιλλομένους” σχετικά με το mobile application marketing.

To be continued…

 

Dimitris Dimitriadis: Ο Δημήτρης Δημητριάδης γράφει για marketing & social media στο insideabox.gr και προσπαθεί να σώσει τον κόσμο, σχεδιάζοντας bike sharing systems στο Easybike.gr.

This website uses cookies.