X

Το τέλειο User Experience

Μπαίνεις σε ένα supermarket για να ψωνίσεις ένα Kinder Bueno. Σηκώνεις το βλέμμα και βλέπεις 3 διαδρόμους που φέρουν αντίστοιχα τις επιγραφές “Είδη Καθαρισμού”, “Αναψυκτικά”, “Χαρτικά”. «Α, δεν έχει Kinder Bueno εδώ», σκέφτεσαι, και πας σε άλλο supermarket.

Με άλλα λόγια, ένα λάθος δομημένο menu σε ένα website, μπορεί να διώξει το χρήστη σε κλάσματα του δευτερολέπτου. Ακόμη, οι τίτλοι μας πρέπει να είναι περιγραφικοί και ακριβείς.

Αποφασίζεις τελικά να ψάξεις. Καθώς προχωράς στο διάδρομο 1, λίγο μετά τα Sanitas, υπάρχει χάρτης του supermarket.

«Μα καλά», σκέφτεσαι, «γιατί δεν έβαλαν το χάρτη και στην είσοδο;». Έτσι και το navigation ενός website, το οποίο πρέπει να είναι στρατηγικά τοποθετημένο σε ένα ή περισσότερα σημεία, ώστε να βρει ο χρήστης αυτό που ψάχνει. Επιπλέον, πρέπει να έχει ξεκάθαρο call-to-action, γιατί αυτά είναι που θα οδηγήσουν το χρήστη στο conversion.

«Ω, τι έκπληξη». Ο χάρτης είναι γραμμένος με ροζ γράμματα σε κόκκινο φόντο. Δε φαίνεται τίποτα. Κοιτάς, ξανακοιτάς και με τα χίλια ζόρια βρίσκεις που πρέπει να πας. Το navigation δεν αρκεί να είναι σωστά δομημένο, να έχει το σωστό περιεχόμενο και να βρίσκεται στις σωστές θέσεις. Πρέπει και να είναι σωστά σχεδιασμένο ώστε να μεταφέρει την πληροφορία στο χρήστη.

Τα τρία παραπάνω παραδείγματα είναι κομμάτια της επιστήμης που ονομάζουμε User Experience – συχνά συντομογραφούμενο ως UX. Βασικά ήταν μόνο για το πως ένα menu σε ένα website μπορεί να κάνει τη σελίδα προβληματική αν δεν έχει γίνει σωστός σχεδιασμός. Να δούμε μερικά ακόμα;

Ακολούθησα τη διαδρομή για το Kinder Bueno, αλλά δεν ήταν εκεί που έλεγε ο χάρτης. Ο χρήστης κουράζεται από τα broken links σε μια σελίδα.

Να σημειώσω πως όλα τα παραπάνω τα ονομάζουμε “Usability“, πριν προχωρήσω στο Accessibility.

Την “προσβασιμότητα”, επί το ελληνικότερον, τη συναντούμε πιο συχνά στο χώρο των ΑΜΕΑ, όπου προσφέρονται μερικές ιδιαίτερες παροχές. Στο internet όμως, λέγοντας accessibility αναφερόμαστε τόσο σε αυτό, όσο και σε κάτι πολύ περισσότερο από αυτό. Desktops, laptops, tablets, κινητά, windows, linux, mac. Η λίστα από ιδιαίτερες ανάγκες είναι ατελείωτη. Ιδανικά, θα πρέπει όλοι οι χρήστες που μπαίνουν στη σελίδα μας να απολαμβάνουν ακριβώς το ίδιο user experience.

Η λίστα με παραμέτρους που πρέπει να λάβουμε υπ’όψιν μας όταν σχεδιάζουμε μια διαδικτυακή εμπειρία δεν τελειώνει εδώ, αλλά είναι σημαντικό σε τέτοιες προσπάθειες να ξέρουμε ποιος είναι ο χρήστης, πώς σκέφτεται, πόσο έμπειρος είναι στη χρήση του διαδικτύου, μαζί με αρκετή έρευνα για την ψυχολογία του web design για κάθε ομάδα χρηστών της σελίδας.

Πώς είναι λοιπόν το universally perfect UX;

Το κερασάκι σε όλα αυτά είναι ότι δεν υπάρχει τέλειο UX. Υπάρχει όμως ιδανικό UX για κάποιο website με συγκεκριμένους στόχους, σε κάποια συγκεκριμένη χρονική στιγμή και που έχει δημιουργηθεί ως ο καλύτερος συνδυασμός παραμέτρων.

Κι αυτό αφ’ ενός, γιατί το UX, ως επιστήμη που εφαρμόζεται σε ένα fluid environment, δε θα μπορούσε να μην εξελίσσεται – πχ κάθε μέρα οι χρήστες είναι όλο και πιο educated στη χρήση του internet – κι αφ’ ετέρου, το UX οφείλει να παρατηρεί συνεχώς τον εαυτό του και να αλλάζει μέσα στο ίδιο website, ακόμα κι αν είναι ιδανικό, ώστε να γίνει τέλειο και…

…να σε βοηθήσει να φτάσεις στο Kinder Bueno, πριν καν αναρωτηθείς “που να είναι άραγε;”.

Manos Valasis: Ο Μάνος Βαλάσης έχει περάσει από Telecoms και INGO Executive Management, όμως τα τελευταία 3 χρόνια ασχολείται με το development και τη διαχείρισή του με άξονα την online διαφήμιση. Έχει συμβάλει στο development του δημοφιλέστερου ελληνικού mobile app και σε projects/apps/websites για μερικά από τα μεγαλύτερα brands στη χώρα. Ως Head Developer της socialab ακολουθεί το motto "κάθε γραμμή κώδικα πρέπει να έχει θετικό impact στο brand".

This website uses cookies.