X

Τι ΔΕΝ είναι gamification

Κάθε φορά που γίνεται λόγος περί gamification τελευταία, η συζήτηση καταλήγει σε debate. Από τη μία, οι υπέρμαχοι του όρου υπόσχονται στους marketers εκτόξευση των πωλήσεών τους στα ύψη εάν προσθέσουν στην καμπάνια τους badges και rewards για τους καταναλωτές. Από την άλλη, αυτοί που αμφισβητούν την αποτελεσματικότητά του το χαρακτηρίζουν ως μία ακόμα φούσκα του marketing. Και στις δύο περιπτώσεις, το περιεχόμενο του όρου δεν είναι ακόμα σαφές στους περισσότερους, κάτι που γίνεται εμφανές από τα δεκάδες δημοσιεύματα που χαρακτηρίζουν ως gamified οποιοδήποτε site ή εφαρμογή σχεδιάζει ένα παιχνίδι για να προσελκύσει μεγαλύτερο κοινό.

Η δημιουργία ενός facebook application που περιέχει ένα flash game δεν είναι gamification. Η προσφορά δώρου σε όποιον κάνει το 1000στό like σε μια facebook page δεν είναι gamification. Κυρίως, η ιδέα ότι η ενσωμάτωση μηχανισμών παιχνιδιού σε μια διαφημιστική καμπάνια θα εξισορροπήσει την κακή ποιότητα του προϊόντος ή της υπηρεσίας που προσφέρεται δεν είναι gamification. Η παρεξήγηση ως προς το τι σημαίνει gamification οδηγεί συνήθως στα παρακάτω συχνά λάθη όσων αποφασίζουν να το εφαρμόσουν:

 Κακό design. Όχι, δεν αναφερόμαστε στα γραφικά. Σύμφωνα με τον Brian Burke, αντιπρόεδρο της Gartner Inc., πολλοί εστιάζουν στο να εντάξουν τα προφανή στοιχεία ενός παιχνιδιού στην gamified εφαρμογή τους (πόντους, αποστολές, ανταμοιβές) και παραβλέπουν ότι το παιχνίδι πρέπει, πάνω από όλα, να διηγείται μια «ιστορία», να έχει μια λογική πορεία, έναν εμφανή σκοπό. Ταυτόχρονα, η μεγάλη έμφαση στα rewards απομακρύνει την προσοχή από τη βασική «ανταμοιβή» που πρέπει να προσφέρει ένα παιχνίδι: εάν δεν είναι από μόνο του διασκεδαστικό, κανείς δε θα ενδιαφερθεί να παίξει, όσο καλό κι αν είναι το reward.

Αταίριαστο περιεχόμενο. Δεν είναι λίγοι αυτοί που, παρακινημένοι από το hype των τελευταίων δύο-τριών χρόνων περί gamification, πασχίζουν να το ενσωματώσουν με το ζόρι σε προϊόντα και υπηρεσίες όπου δεν χωρούν μηχανισμοί παιχνιδιού. Το αποτέλεσμα μπορεί να καταλήξει αστείο, όπως φαίνεται και εδώ .

Το κυριότερο: πολλές φορές θεωρείται πανάκεια. Δεν είναι λίγοι αυτοί που ελπίζουν ότι προσελκύοντας τους καταναλωτές με στοιχεία παιχνιδιού θα πετύχουν φαντασμαγορικά αποτελέσματα. Όπως συμβαίνει και με οποιαδήποτε άλλη στρατηγική στο marketing, μια καλή ιδέα πρέπει να είναι από μόνη της rewarding. Οτιδήποτε άλλο πρέπει να είναι απλά το περιτύλιγμα που θα την κάνει ακόμα πιο ελκυστική.

Τι είναι τελικά gamification;

Η ενσωμάτωση μηχανισμών παιχνιδιού σε ένα περιβάλλον μη παιχνιδιού: ανταμοιβές, προκλήσεις, αποστολές, ανταγωνισμός με άλλους χρήστες, αυξομειώσεις στάτους. Το concept δεν είναι κάτι καινούργιο. Μηχανισμοί παιχνιδιού χρησιμοποιούνται για να κάνουν πιο engaging μία διαδικασία στην εκπαίδευση, στην υγεία, ακόμα και στην οργάνωση των οικονομικών μας. Στο marketing, αυτό το «περιβάλλον μη παιχνιδιού» μπορεί να είναι ένα site ή application όπου χρησιμοποιούνται τεχνικές gamification για να προσελκυθεί το ενδιαφέρον του καταναλωτή. Τα τελευταία χρόνια, το μεγάλο hype προκλήθηκε κυρίως από την επιτυχία του Foursquare, που έκανε εξαιρετική χρήση μηχανισμών παιχνιδιού, όπως η συγκέντρωση πόντων για κάθε check-in σε ένα καινούργιο μέρος (ανταμοιβή) ή η ανάδειξη σε «δήμαρχο» του χρήστη που έχει επισκεφτεί ένα σημείο τις περισσότερες φορές (στάτους, ανταγωνισμός).

Άλλα αξιόλογα παραδείγματα gamification είναι η εφαρμογή Nike+GPS , το Mint.com  και το Samsung Nation. Από εγχώρια projects, η εφαρμογή Parking Defenders είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα gamification, ενσωματώνοντας rewards και αποστολές σε μια διαδικασία μη παιχνιδιού, όπως είναι η αναζήτηση πάρκινγκ.

Σε περίπτωση που θέλετε να μάθετε περισσότερα για το gamification, η παρακάτω παρουσίαση του ερευνητή και game designer Sebastian Deterding είναι must see.

Despina Skordili: Μετά από τρία χρόνια στη δημοσιογραφία, την κέρδισε ο κόσμος των social media. Αφού ολοκλήρωσε το μεταπτυχιακό της πάνω στα New Media στην Ολλανδία, εργάζεται ως social media brand manager σε digital marketing agency.

This website uses cookies.