X

Τι περιλαμβάνει η υπηρεσία διαχείρισης social media;

Η εταιρεία μου έχει πρόσφατα αρχίσει να δραστηριοποιείται σε τομείς πέρα του digital, καθώς οι πελάτες δείχνουν να μας εμπιστεύονται με περισσότερα πράγματα από μόνο digital. Και αυτό που διαπιστώνω είναι πως όλοι οι υπόλοιποι τομείς, είτε μιλάμε για PR, Promo/BTL, έντυπο ή δημιουργικό, έχουν ένα υγιές περιθώριο κέρδους σε σχέση με το digital, το οποίο στα monthly services του δεν αφήνει κάτι. Μη σου πω ότι βάζει και μέσα πολλά agencies, αν κρίνω ότι πολλά agencies τα οποία ξεκίνησαν το 2010-2012 τελικά δεν κατάφεραν να αναπτυχθούν ή και έκλεισαν λίγο μετά.

Και νομίζω πως σε αυτό έχουμε κυρίως συντελέσει εμείς, οι digital-άδες, που στην εποχή που το social media marketing ακούγεται περισσότερο βασιστήκαμε στο Facebook για να προσφέρουμε υπηρεσίες και συνδέσαμε τη δική μας δουλειά με τα αποτελέσματα στο Facebook.

Φταίμε και που με κάθε ανανέωση του Facebook EdgeRank (του αλγόριθμου που επιλέγει ποιο περιεχόμενο θα δει ο χρήστης στο newsfeed του), που κάθε 6 μήνες μειώνει το reach των σελίδων, απορροφάμε τα κόστη δημιουργίας ολοένα ποιοτικότερου content αντί να είμαστε ξεκάθαροι απέναντι στους πελάτες πως το μέσο εξελίσσεται με ταχύτατους ρυθμούς και εφόσον θέλουμε να συνεχίσουμε να έχουμε το ενδιαφέρον των καταναλωτών, πρέπει να έχουμε ολοένα και πιο καλό (άρα και ακριβό) περιεχόμενο.

Όταν διαχειρίζεσαι ίσως 2 ή 3 σελίδες, το ολοένα καλύτερο περιεχόμενο ίσως βγαίνει πιο εύκολα και χωρίς πολλά έξοδα. Αλλά όταν διαχειρίζεσαι 15 σελίδες, υπάρχουν πραγματικά κόστη από πίσω από τη δημιουργία κάθε post.

Μέχρι τις αρχές του 2013, όταν διαχειριζόμασταν to day-to-day content της Unilever για 6 σελίδες, κάθε post απαιτούσε 2-3 ανθρωποώρες (δε συμφωνώ με τον ώρο εργατοώρες γιατί παραπέμπει σε ανειδίκευτο προσωπικό) αν υπολογίσεις το χρόνο του account, του copy, του art για δημιουργία, διορθώσεις και εγκρίσεις. Άρα, πολύ χοντρικά, χωρίς κέρδος και μόνο για τη δημιουργία περιεχομένου, το κόστος για τη διαχείριση κάθε σελίδας τότε ήταν περίπου 900 ευρώ. Και δεν υπολογίζω moderation / community management, messaging, Q&A, reporting, meetings, briefs, κάποιον πιο senior που μπορεί να εμπλακεί, λογιστήρια, κόστος χρήματος, επιχειρηματικό ρίσκο ή κέρδος. Ούτε υπολογίζω τον EdgeRank-ικό πληθωρισμό που απαιτεί καλύτερο περιεχόμενο, βάζοντάς σε να ανταγωνίζεσαι τον εαυτό σου μήνα με το μήνα.

Έκτοτε έχουν περάσει 3 major updates στο EdgeRank, το οποίο μείωσε το reach από το 16% (δεν ήταν πολύ παλιά, μόνο πριν 2 χρονιά) σε ένα σημερινό 4% για τις περισσότερες μεγάλες σελίδες. Και το Facebook δεν το έκανε μόνο για βγάλει λεφτά. Το έκανε γιατί οι χρήστες ζητάνε καλύτερο περιεχόμενο.

Και εδώ να κάνω highlight ένα λάθος: το καλύτερο δε σημαίνει καλύτερο concept, art & copy. Σημαίνει πιο relevant περιεχόμενο. Γιατί, αγαπητέ αναγνώστη, ό,τι κι αν ποστάρει το αγαπημένο σου απορρυπαντικό, οι πιθανότητες είναι ότι θα κάνεις like στο check-in του φίλου σου στην τοπική καφετέρια, comment στη φωτογραφία γάμου / βάφτισης / κουταβιού της φίλης σου και share το quote που σου άρεσε, που μάλιστα κατά πάσα πιθανότητα θα είναι από τη σελίδα We Love Minions.

Για να μπορέσει ένα brand λοιπόν να έχει συνεχώς καλό περιεχόμενο, οι ανθρωποώρες μαζεύονται. Και είναι ολοένα περισσότερες κάθε μήνα. Και όσο το Facebook πλησιάζει στη μέρα που θα πει «τέρμα το organic reach, μόνο paid από εδώ και στο εξής για τις σελίδες» τότε είναι που φυσικά θα σκάσει το μοντέλο του πώς κοστολογούμε τη δουλειά μας.

Και επειδή αυτό δεν απέχει πολύ, θα πρέπει σύντομα να ξαναδούμε το πόσο όλοι μας κοστολογούμε τη δημιουργία περιεχομένου, αν θέλουμε αυτό το περιεχόμενο να φέρνει αποτελέσματα.

Περισσότερα, σε ένα κατ’ ιδίαν διάλογο με το agency σας…

 

George Anagnostopoulos: Ο Γιώργος είναι ο δημιουργός του Suit. Η ενασχόλησή του με τα online communities και το Internet marketing κρατεί από τα nineties. Το πλήρες βιογραφικό του είναι διαθέσιμο εδώ αλλά το short version είναι ότι είναι ο ιδρυτής και CEO της Socialab.

View Comments (0)

  • Πολύ καλό άρθρο Γιώργο
    Και για να επιβαρύνω λίγο την κατάσταση όταν θα έρθει εκείνη η ώρα της παρουσίασης του μοντέλου κοστολόγησης ανάπτυξης περιεχομένου στον πελάτη, θα βρούμε μπροστά μας και το κακό προηγούμενο που έχει αναπτυχθεί μέχρι σήμερα που συνάδελφοι στα digital media χρεώνουν 100 ευρώ το μήνα για να τρέξουν ΚΑΙ καμπάνια ΚΑΙ να αναπτύξουν ποιοτικό περιεχόμενο... Καλό μας κουράγιο...

  • Γι αυτό όποιος θέλει να επιβιώσει στο επιχειρείν φτιάχνει προϊόντα, όχι ad-hoc υπηρεσίες.

  • Μόνο εγώ φοβάμαι πως όταν έρθει η ώρα του μόνο paid reach η ποιότητα θα πάει στον πάτο;

This website uses cookies.