X

Eye-tracking heatmaps: Τι μπορούν να μας δείξουν;

Πολλές φορές έχουμε ακούσει να μας λένε «σε καταλαβαίνω γιατί μιλάνε τα μάτια σου». Ποιος θα μπορούσε να φανταστεί ότι τελικά τα μάτια «μιλάνε» ακόμα και στον τρόπο που ένας χρήστης του internet επισκέπτεται μία ιστοσελίδα.

Στις μέρες μας, χάρη στην τεχνολογία που ακολουθεί τα ίχνη των ματιών (eye-tracking technology), μπορούμε να γνωρίζουμε με ακρίβεια τι ακριβώς κοιτά (και όχι τι βλέπει) το κοινό μας.

Η παρακολούθηση της κίνησης των ματιών μπορεί να μας δώσει εκπληκτικά στοιχεία για τη διαφήμιση και το design και να αποκαλύψει ορισμένα γνωρίσματα των ανθρώπινων τάσεων. Ακόμη, μας δείχνει εάν το design ή το layout του site μας είναι αποδοτικό, βοηθώντας τον χρήστη να συγκεντρωθεί στο περιεχόμενό μας ή κάνει την προσοχή του να αποσπάται.

Πώς δουλεύει το eye-tracking technology; 

Αρχικά γίνεται η καταγραφή της πορείας των ματιών του χρήστη.

Η ακανόνιστη κίνηση των ματιών δείχνει ότι ο χρήστης έχασε τη συγκέντρωσή του λόγω του ανοργάνωτου layout της σελίδας, ενώ η ελεγχόμενη κίνηση των ματιών δείχνει πως ο χρήστης παραμένει συγκεντρωμένος σε κάτι που βλέπει ή διαβάζει. Η πυκνότητα των κινήσεων, δηλαδή ο χρόνος που το μάτι του χρήστη παραμένει σε ένα συγκεκριμένο σημείο, μας επιτρέπει να αντιληφθούμε το επίπεδο συγκέντρωσης του χρήστη στο content μας.

Στη συνέχεια, δημιουργείται η χαρτογράφηση των κινήσεων των ματιών του user, γνωστό ως heatmap, που είναι και το πιο πολύτιμο εργαλείο, αφού μας δείχνει ακριβώς πού έπεσε το μάτι του χρήστη και με πόση ένταση.

Δείτε παρακάτω πώς ακριβώς λειτουργεί το eye-tracking technology και πώς δημιουργείται το τελικό heatmap:

Τα πιο θερμά χρώματα, όπως κόκκινο και πορτοκαλί, δείχνουν μεγάλη ένταση στη ματιά του χρήστη, σε αντίθεση με τα λιγότερο θερμά χρώματα, όπως το κίτρινο και το πράσινο, που δείχνουν μικρότερης έντασης βλέμμα.

Ορισμένα αληθινά παραδείγματα heatmaps: 

 

Πού δίνουν την προσοχή τους οι χρήστες στην αναζήτηση της Google;

Η απόδειξη του banner blindness των χρηστών

 

 

Πώς το μάτι παρατηρεί τα animations

 

Βλέπουμε, λοιπόν, τα εντυπωσιακά στοιχεία που μπορούμε να αντλήσουμε από τα eye-tracking heatmaps ώστε να αξιολογήσουμε την αποτελεσματικότητα του layout του site μας, των διαφημίσεών μας και μιας σειράς άλλων δραστηριοτήτων μας.

Vassiliki Plemmenou: Η Βασιλική έχει 2ετή εμπειρία ως Social Media Manager σε μεγάλο Δημοσιογραφικό Οργανισμό, είναι όμως new entry στο χώρο των digital agencies. Ως Account Executive μαθαίνει συνεχώς καινούργια πράγματα για το Digital Marketing και είναι μονίμως ενθουσιασμένη γι'αυτό! Welcome her to the digital world!

View Comments (0)

  • Μπορείς να μας εξηγήσεις πως γίνεται αυτή η ανίχνευση της κίνησης των ματιών; Πρέπει να έχει ανοιχτεί την camera ο χρήστης.
    Ξέρω τα αντίστοιχα heatmaps, αλλά για ανίχνευση του ποντικιού, όχι των ματιών!

  • Ηλία σε ευχαριστώ για το ενδιαφέρον σου για το θέμα!

    Η μέθοδος που χρησιμοποιείται περισσότερο είναι video-based, όπως πολύ σωστά ανέφερες. Μια κάμερα εστιάσει στο ένα ή και στα δύο μάτια του χρήστη και καταγράφει τις κινήσεις τους, καθώς εκείνος κοιτάζει κάποιου είδους ερεθίσματα. Οι περισσότερες σύγχρονες μέθοδοι eye-tracking χρησιμοποιούν το μέσον της κόρης του ματιού και δημιουργούν αντανακλάσεις στον κερατοειδή μέσω υπέρυθρου φωτός. Η απόσταση μεταξύ του κέντρου της κόρης του ματιού και του κερατοειδούς οδηγεί στον υπολογισμό του σημείου ή της κατεύθυνσης του βλέμματος. Πριν από την έναρξη του eye-tracking απαιτείται η εξέταση και βαθμονόμηση του ματιού του χρήστη, για την εξαγωγή ακριβέστερων αποτελεσμάτων.

This website uses cookies.