X

Γιατί το Klout δεν κάνει αυτό που υπόσχεται

Mε την έκρηξη των social media, αναπτύχθηκαν και αρκετά measuring tools που ισχυρίζονται ότι μας βοηθούν να υπολογίσουμε την online επιρροή μας. Ένα από τα πιο δημοφιλή σχετικά εργαλεία είναι το Klout, το οποίο συνδέεται με τους λογαριασμούς μας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (Facebook, Twitter, Google+ κ.α.) και καταγράφει την online δραστηριότητά μας. Στο τέλος, καταλήγει σε ένα σκορ ανάμεσα στο 1 και το 100, το οποίο, όπως αναφέρει, λειτουργεί ως δείκτης της επιρροής μας στα παραπάνω sites (σύμφωνα με το Klout, ο μέσος όρος είναι γύρω στο 40).

Πριν από λίγες ημέρες, η εταιρία ανακοίνωσε μία νέα υπηρεσία, το Klout for Business, η οποία εκμεταλλεύεται τα δεδομένα που έχει συλλέξει μέχρι στιγμής από τα μέλη της για να προσφέρει στα brands τη δυνατότητα να στοχεύσουν καλύτερα στους influencers τους. Και εδώ ακριβώς προκύπτει το μεγάλο ερώτημα: τι ορίζει το Klout ως online influence και κατά πόσο ο αλγόριθμός του είναι ακριβής στη «μέτρηση» αυτού του influence;

Ο προβληματισμός σχετικά με την εγκυρότητα του εργαλείου ξεκινά από το γεγονός ότι, προκειμένου να μετρήσει το σκορ των εγγεγραμμένων μελών του, πρέπει να αποδώσει ένα βαθμό Klout σε κάθε χρήστη των social media. Αυτό σημαίνει πως, ακόμα κι αν κάποιος δεν έχει φτιάξει προφίλ στο Klout, όσοι ήδη έχουν μπορούν να ενημερωθούν για το σκορ του. Αυτή η ρύθμιση έχει προσφέρει τη δυνατότητα σε εργοδότες να ελέγξουν την online επιρροή ενός υποψήφιου υπαλλήλου πριν τον προσλάβουν, κάτι που από μόνο του αποτελεί αφορμή για μεγάλη συζήτηση, σχετικά με το κατά πόσο ένας «μυστηριώδης» αλγόριθμος επαρκεί για να καθορίσει την καταλληλότητα κάποιου για μια θέση εργασίας. Και, όπως προκύπτει από την ανάπτυξη του Klout for Business, πλέον θα προσφέρεται η δυνατότητα σε brands να κάνουν το ίδιο, τεστάροντας την online επιρροή υποψηφίων influencers.

Φυσικά, ο σημαντικός ρόλος των influencers στο marketing είναι αναμφισβήτητος και η απόπειρα προσέγγισής τους από εταιρίες δεν είναι κάτι καινούργιο. Εταιρίες ρουχισμού προσφέρουν δωρεάν κομμάτια σε διασήμους για να τα διαφημίσουν στους fan τους, bloggers και vloggers λαμβάνουν δωρεάν προϊόντα και υπηρεσίες για να τα αναφέρουν στο site τους, έτσι και τώρα οι επιχειρήσεις χρησιμοποιούν measuring tools για να βρουν ανάμεσα στους χρήστες των social media τα άτομα εκείνα που μπορούν να ασκήσουν επιρροή στο target group τους. Ποια είναι όμως τα στοιχεία που καθιστούν κάποιον ιδανικό υποψήφιο;

Το Klout δεν αποκαλύπτει τον ακριβή τρόπο με τον οποίο λειτουργεί ο αλγόριθμός του, ωστόσο από τον ορισμό που δίνει στο “influence” στο site του προκύπτει ότι το σκορ διαμορφώνεται από τα interactions που πυροδοτεί κανείς με το περιεχόμενο που ποστάρει (likes, comments, retweets κτλ.). Θα μπορούσαμε λοιπόν να συμφωνήσουμε ότι το Klout δεν είναι άμεσα ενδεικτικό της online επιρροής ενός χρήστη, αλλά της δραστηριότητας και του engagement του στα social media– το οποίο σε δεύτερη φάση ενδεχομένως μπορεί να συνδεθεί με την επιρροή- και το θέμα θα έμενε εκεί. Ωστόσο, όπως επιμένει η ίδια η ομάδα του Klout στα FAQ: «το σκορ αντανακλά την επιρροή και όχι τη δραστηριότητα». Η ανεπάρκεια του Klout να ανταποκριθεί σε αυτό το στόχο γίνεται προφανής όταν συνειδητοποιήσει κανείς με πόση ευκολία μπορεί να επηρεάσει το σκορ του. Όσοι έχουν δημιουργήσει κάποια στιγμή προφίλ (που δεν είναι λίγοι- ανάμεσά τους και η υποφαινόμενη) θα έχουν παρατηρήσει ότι ο καταιγισμός των friends και followers με δεκάδες posts καθημερινά ή η συχνή αλληλεπίδραση με άτομα που έχουν υψηλό βαθμό Klout είναι μερικές από τις τακτικές που μπορούν να οδηγήσουν σε αύξηση του δικού τους σκορ. Αντίστοιχα, η αποχή από το Facebook ή το Twitter για μερικές ημέρες μπορεί να οδηγήσει σε απότομη πτώση του.

Στο τέλος, το ερώτημα παραμένει ακόμα μεγαλύτερο: αυτό που υπολογίζει τελικά το Klout είναι η online επιρροή ή απλά η διάθεση που έχει κανείς να «χτυπάει κάρτα» στα social media, γράφοντας αυτά που θέλει να ακούσει το κοινό του και εκλιπαρώντας για ένα retweet;

Despina Skordili: Μετά από τρία χρόνια στη δημοσιογραφία, την κέρδισε ο κόσμος των social media. Αφού ολοκλήρωσε το μεταπτυχιακό της πάνω στα New Media στην Ολλανδία, εργάζεται ως social media brand manager σε digital marketing agency.

View Comments (0)

  • Γεια σου Δέσποινα!
    Θα συμφωνήσω με αυτό που αναρωτιέσαι, τι τελικά μετράει το Klout: τη δραστηριότητα ή την επιρροή ; Είναι αλήθεια πως είχα πειραματιστεί και εγώ για κάποιο διάστημα και είδα πως έχει άμεσα αποτελέσματα η συνεχής ανανέωση των διαφόρων social profiles που έχω. Είναι λίγο ματαιόδοξο σαν app ( αν το χαρακτηρίσεις app και όχι κάτι παραπάνω) αν το καλοσκεφτείς.
    Πάντως είχα διαβάσει τέτοιο καιρό πέρσι αυτό το άρθρο ( http://www.wired.com/business/2012/04/ff_klout/ ) το οποίο το βρήκα πολύ ενδιαφέρον, κυρίως στον τρόπο που οι εταιρείες μπορούν να εκμεταλλευτούν το Klout (και όχι για recruitment).
    Σου προτείνω να το διαβάσεις λοιπόν να δεις και άλλη μία οπτική του Klout... :)

  • Ευχαριστώ και τους 2 για τις πληροφορίες για το Klout την στιγμή που ήθελα να το ψάξω λίγο περισσότερο!

This website uses cookies.