X

Τι είναι το SOPA και γιατί είναι σημαντικό;

Το Stop Online Piracy Act (SOPA) είναι ένα αμερικάνικο νομοσχέδιο το οποίο ούτε λίγο ούτε πολύ ξεκαθαρίζει το τοπίο σχετικά με το ποιός είναι υπεύθυνος για ό,τι αναρτούν οι χρήστες online.

Έτσι, βάζει το βάρος στις εταιρείες να ελέγχουν το τι ποστάρει ο κάθε χρήστης. Αυτό σημαίνει πως το Facebook, το YouTube, το Twitter και τα άλλα social media θα είναι αυτά που θα φέρουν το βάρος του ελέγχου ώστε οι χρήστες να μην αναρτούν πειρατικό περιεχόμενο. Και φυσικά θα πρέπει να κάνουν καλή δουλειά, αλλιώς θα κινδυνεύουν να χάσουν το site τους εξ΄ολοκλήρου, ακόμα κι αν αποτελείται κυρίως από νόμιμο περιεχόμενο.

Το TheNextWeb μας πληροροφεί πως υπάρχει ο σχετικός οδηγός SOPA for dummies (δύο σελίδες όλο κι όλο) για τη σημαντικότητα του νόμου και το πώς αυτός μπορεί να επηρεάσει τα social media, καθώς το κόστος επίβλεψης και φιλτραρίσματος του τι αναρτεί κάθε χρήστης θα είναι δυσβάσταχτο.

Φυσικά ο νόμος στηρίζεται από τα παραδοσιακά μέσα τα οποία υπό το πρόσχημα πως προσπαθούν να επανακτήσουν τον έλεγχο της πειρατείας, προσπαθούν να περιορίσουν τη δύναμη των social media ώστε να φέρουν τα ίδια κινηση στα websites τους και να έχουν διαφημιστικά έσοδα.

Τέτοιες προσπάθειες στο παρελθόν έχουν αποβεί άκαρπες και απ’ ότι φαίνεται ήδη το Google και το Facebook συνεργάζονται ώστε να μη γίνει ποτέ τo SOPA νόμος, καθώς θα αλλάξει πολύ το τοπίο.

Τα ευχάριστα νέα είναι πως παρόλο που το νομοσχέδιο είναι ιδιαίτερα πολύπλοκα δομημένο και όχι ιδιαίτερα κατανοητό, οι χρήστες ξέρουν πολύ καλά πως πρέπει να αντιδράσουν.

Έτσι, όταν ο μεγαλύτερος domain name registrar, το Go Daddy, βγήκε δημοσίως και είπε πως θα στηρίξει αυτό το νόμο. Ήξερε πως δε θα το πάρουν πολύ θερμά οι χρήστες τους και ετσι η ανάρτηση είχε κλειστά τα σχόλια, κάτι που γενικώς δεν είναι ιδιαίτερα καλή τακτική. Συνήθως την εντολή για κλειστά σχόλια τη δίνει καποιος που δεν κατανοεί πλήρως το ότι οι χρήστες θα αρχίσουν να σχολιάζουν στα δικά τους sites.

Η αντίδραση φυσικά ήταν άμεση, καθώς άρχισαν οι πελάτες του Go Daddy να φεύγουν ομαδικώς.

Την πρώτη μέρα (Δευτέρα 19/12/11) έχασε 8.800 domains, τη δεύτερη έχασε 13.000 domains, την τρίτη έχασε 14.500 domains, την τέταρτη έχασε 15.000 domains και την πέμπτη έχασε 21.000 domains.

Μάταια προσπάθησε να πει μέσα στις επόμενες μέρες στους χρήστες του πως πλέον δεν υποστηρίζει το νόμο, γιατί το κακό είχε ήδη γίνει και ο ρυθμός με τον οποίο χάνει πελάτες παρέμεινε αυξητικός.

Αυτό είναι ίσως η αρχή καθώς έπεται και συνέχεια, αφού περισσότερες από 1.000 εταιρείες και οργανισμοί στηρίζουν το νομοσχέδιο, μεταξύ των οποίων πολλές οργανώσεις προστασίας της πνευματικής ιδιοκτησίας, αλλά και δημιουργοί / διακινητές όπως η Sony, η Universal, η Nintendo κ.ά.

Η λίστα περιλαμβάνει και πολλές εταιρείες ένδυσης και ομορφιάς όπως η Nike, η Ralph Lauren, η Revlon, η L’ Oreal. Αν τα πράγματα σοβαρέψουν με το νόμο, μην σας κάνει εντύπωση αν δούμε να διοργανώνονται μποϋκοτάζ εναντίον τους μέσα στο 2012.

Τι μας διδάσκει αυτό και τι σχέση έχει με την Ελλάδα;

Το  Go Daddy είναι ένα από τα Internet darlings, με εκατομμύρια πελάτες ανά την υφήλιο. Αν μπορεί μια ανάρτησή τους να προκαλέσει μια τέτοια αντίδραση, να είστε πολύ προσεκτικοί για το τι υποστηρίζει η εταιρεία σας.

George Anagnostopoulos: Ο Γιώργος είναι ο δημιουργός του Suit. Η ενασχόλησή του με τα online communities και το Internet marketing κρατεί από τα nineties. Το πλήρες βιογραφικό του είναι διαθέσιμο εδώ αλλά το short version είναι ότι είναι ο ιδρυτής και CEO της Socialab.

This website uses cookies.