Διαγωνισμάκηδες
Μία φίλη και συνεργάτιδα πρόσφατα μου έστειλε ένα screenshot από τη σελίδα γνωστού μεγάλου brand τροφίμου. Το brand είχε πρόσφατα ένα διαγωνισμό στη σελίδα του στο Facebook και ως νικήτρια του διαγωνισμού ήταν μια παλιά γνωστή.
Γνωστή όχι μόνο δική μου, αλλά όλων όσων έχουν κάνει ενέργειες στο παρελθόν στο facebook. Πρόκειται για ένα είδος celebrity για τους περίπου 50 έμπειρους community managers σε όλη την Ελλάδα. Νικήτρια ήταν μια από τους «Διαγωνισμάκηδες».
Οι Διαγωνισμάκηδες είναι μια ιδιαίτερη «φυλή» ανθρώπων που αφιερώνουν μεγάλο μέρος της ημέρας τους λαμβάνοντας μέρος σε διαγωνισμούς. Δεν τους ενδιαφέρει για ποιο brand πρόκειται. Το μόνο που μετράει είναι το δώρο.
Οι διαγωνισμάκηδες (ή απλά Μάκηδες) προ διετίας ήταν καμιά 30αριά και τους ξέραμε όλους κατ’ όνομα. Κατά δήλωση μερικών από αυτούς (που είχαμε τη χαρά να γνωρίσουμε όταν κι εμείς ήμασταν άπειροι προ διετίας στο concept των Μάκηδων), το full-time employment της συμμετοχής στους 20 διαγωνισμούς που βγαίνανε τότε κάθε μέρα απέδιδε περίπου 1-2 δώρα το μήνα: μικροσυσκευές, gadgets, κινητά τηλέφωνα, ταξίδια και πάρα πολλά προϊόντα.
Λόγω κρίσης, ανεργίας και πολύ ελεύθερου χρόνου μπροστά σε ένα PC, το νούμερο των Μάκηδων έχει πλέον ξεφύγει και πλέον είναι αδύνατο για έναν community manager να τους γνωρίζει όλους.
Τα ονόματα και οι φωτογραφίες αλλάζουν, αλλά αυτό που δεν αλλάζει είναι ο τρόπος που λειτουργούν. Πολλές φορές γνωρίζονται και μεταξύ τους (για να αλληλοψηφίζονται σε διαγωνισμούς και τουλάχιστον να κερδίζει κάποιος από αυτούς αντί για τους κοινούς θνητούς), οπότε το να μπορείς να αναγνωρίσεις καμιά 50αριά από αυτούς είναι ένα καλό skill για ένα community manager.
Γελάσαμε πολύ με το brand που επέλεξε έναν Μάκη για νικητή του διαγωνισμού του. Δεν μπήκα σε λεπτομέρειες για το ποιός έφταιξε για την επιλογή αυτή.
Ίσως η απειρία του δημιουργικού που σχεδίασε το μηχανισμό του διαγωνισμού και θεώρησε «λογικό» πως όποιος παίζει πιο πολύ και έχει τις περισσότερες ψήφους πρέπει χωρίς κάποιου είδους έλεγχο (πολιτική ορθής χρήσης λέγεται) να αναδειχθεί νικητής.
Ίσως απλά έφταιγε η απειρία του community manager που πήρε τον πιο ενεργό χρήστη ως έναν πιθανά δυνατό brand ambassador.
Ίσως η βιασύνη του developer που δε θεώρησε σκόπιμο το να έχει μηχανισμούς anti-cheating στην εφαρμογή του ώστε να ακυρώσει τις όποιες ψήφους έρχονται από τους περισσότερους Μάκηδες.
Αλλά τι effect έχει η ανάδειξη ενός Μάκη ως νικητή, με ρωτάτε;
Για ρωτήστε όλους εκείνους που έπαιξαν στο διαγωνισμό και μετά βλέπουν ότι έπρεπε να συναγωνιστούν απέναντι σε έναν «επαγγελματία». Πόσο αδικημένοι νιώθουν που έχασαν; Πόσο τους απογοήτευσε το brand;
Η συνέχεια στα σχόλια του εν λόγω brand όταν κάποιοι αναγνωρίσαν τη νικήτρια ως «Μάκη».