X
    Categories: Facebook

«Ο κόσμος δε βαρέθηκε τα social media;»

Σε ραντεβού με πελάτη-to-be, ο marketing manager, παρουσία ενός brand manager, με ρωτάει εν μέσω της παρουσίασής μου στο άσχετο: «Μα δε βαρέθηκε ο κόσμος τα social media;»

Και εκεί ακολουθεί διάλογος:

– Εεε, πώς το εννοείτε;
– Διάβασα ένα άρθρο πως ο κόσμος δεν μπαίνει πλέον στο Facebook και κατεβάζει το προφίλ του. Περνάει λοιπόν η μόδα των social media.
Κάπου εκεί προσπαθώ να παρουσιάσω τα γεγονότα όσο πιο αντικειμενικά μπορώ:

– Αυτό που περιγράφετε αφενός δεν αφορά τα social media εν γένει, αλλά το Facebook μόνο.
– Τα άλλα δεν είναι μεγάλα.
– Ναι, αυτό ίσως ισχύει για την Ελλάδα, αλλά στις χώρες που περιγράφεται τα άλλα social media είναι όχι μόνο μεγάλα αλλά και έχουν και ένα διαφορετικό χαρακτήρα από το Facebook.
– Τι εννοείτε;
– Αν κάναμε τη σύγκριση μεταξύ παραδοσιακού και ψηφιακού κόσμου, τότε το αντίστοιχο της τηλεόρασης στα digital media είναι το Facebook.
– Μα τηλεόραση έχουν όλοι και Facebook έχουν 4 εκατομμύρια άνθρωποι.
– Σωστά. Ας αναλογιστούμε λοιπόν πόσοι είχαν τηλεόραση στα πρώτα της 5-6 χρόνια από τότε που είχαμε την ΕΡΤ στην Ελλάδα: 50.000 οικογένειες όλες κι όλες; Κάπου εκεί;
– Ας πούμε τόσο. Και τι λέτε λοιπόν;
– Λέω ότι σε χώρες όπου τα άλλα social media έχουν μεγάλη διείσδυση παρατηρείται σε κάποιες αγορές ένα diffusion: χρησιμοποιούν λιγότερο το facebook και αυξάνουν τη χρήση τους των άλλων social media. Μάλιστα -και κρατήστε το αυτό για να έχετε μια σωστή εικόνα- η χρήση των social media συνολικά αυξάνεται. Και ο λόγος είναι απλός: Ο κόσμος χρησιμοποιεί περισσότερο smartphones γιατί είναι on the go.

 

Η φιλοσοφία του facebook δεν ήταν να είναι ένα on the go προϊόν και αυτό φαίνεται από τις επιλογές που έχει κάνει σαν αρχιτεκτονική:

  • για να δουλέψουν σωστά τα μηνύματα ας πούμε πρέπει να κατεβάσεις μια ξεχωριστή εφαρμογή, το Facebook Messenger
  • οι χρήστες δεν έχουνε πρόσβαση στα tabs σελίδων και όλες τις λειτουργίες του Facebook μέσα από το mobile app, σε μια προσπάθεια του Facebook να έχει ένα «ελαφρύ» offering για το κινητό.
  • το check-in του δεν είναι ιδιαίτερα χρηστικό.
  • Έχει προσπαθήσει να μπει σε αυτή την αγορά με την εφαρμογή Poke το Δεκέμβριο και τώρα με το Facebook Home. Και το έχει πετύχει, αλλά όχι στο βαθμό που το πετυχαίνουν τα πιο mobile-oriented κινητά.

Μην ξεχνάμε πως στο κινητό,  υπάρχουν καλύτερα offerings τα οποία στο εξωτερικό είναι huge:

  • Υπάρχει το twitter το οποίο στην Ελλάδα είναι πιο εξειδικευμένο αλλά στο εξωτερικό παίζει με πολλούς χρήστες και -το πιο βασικό- με διαφήμιση, ώστε να στηριχθεί και από brands.
  • Υπάρχει το Foursquare που έχει κρατήσει το κοινό των online influencers λόγω του innovation και του gamification σε αντίθεση με το Facebook Check-in που είναι πιο μαζικό αλλά δε δημιουργεί buzz.
  • Υπάρχει το Instagram το οποίο κερδίζει ολοένα και μεγαλύτερο κοινό και online χρήστες.
  • Και μετά υπάρχει το Path ή το Tumblr και πολλά άλλα για άλλες χρήσεις

Και στο desktop μην ξεχνάμε ότι υπάρχει και το google+ το οποίο όσο κι αν προσωπικά εμένα δε με έχει κερδίσει ακόμα, καταφέρνει να κλέβει κάποιο χρόνο κάθε μήνα από χρήστες που επιλέγουν να μπούνε να δούνε τι γίνεται κι εκεί, καθώς και specialized όπως το Pinterest το οποίο ενδιαφέρει τις γυναίκες!

Και αν δείτε την Ελλάδα σαν αγορά, δε θα σας πάω πολύ παρακάτω, πέρα από το ότι πριν 2 χρόνια ήμασταν 2 εκατομμύρια χρήστες online, πέρσι ήμασταν 3 εκατομμύρια και φέτος είμαστε 4 εκατομμύρια. Και επειδή είμαστε διαφορετικοί από τους Αμερικάνους και τους δυτικοευρωπαίους, εγώ θα σας πω πως δεν βλέπω σημάδια πως οι Έλληνες βγαίνουν από το Facebook για να μπούνε σε άλλα μέσα, γιατί όπως είπαμε το Facebook είναι η τηλεόρασή τους, το mainstream κανάλι. Ο Έλληνας ποτέ δεν αγάπησε ιδιαίτερα τα άλλα μέσα όσο την τηλεόραση στα παραδοσιακά μέσα. Και έτσι αντίστοιχα δεν έχει βαρεθεί το Facebook.

Και κάπου εκεί ήταν το σημείο όπου είτε δεν είχε άλλα επιχειρήματα ή πείστηκε ότι ξέρω για τι πράγμα μιλάω και συνεχίσαμε την παρουσίαση.

Το γράφω λοιπόν αυτό το άρθρο γιατί βλέπω πως είναι αρκετά trendy να βάλλεται το Facebook. Είναι ένα είδος Schadenfreude το να ψάξουμε για ψεγάδια σε ένα επιτυχημένο story. Και είναι και ένα είδος «γνώσης» το να δείξουμε ότι ξέρουμε κάτι που δεν ξέρει η αγορά. Αλλά καλό είναι να είμαστε σίγουροι για τι πράγμα μιλάμε από να πιστέψουμε απλά άρθρα.

Έτσι, για παράδειγμα ενώ είδα πολλούς να μοιράζονται άρθρα για το ότι το Facebook χάνει χρήστες στις αγορές που ούτως ή άλλως είχαν πιάσει ταβάνι επειδή πλέον διαφημίζεται σε άλλες αγορές, δεν είδα κανέναν να μοιράζεται άρθρα για το ότι έφτασε τους 4 εκ. χρήστες στην Ελλάδα, για το ότι έπιασε 1,1 δισ. χρήστες παγκοσμίως, για το ότι έχει αυξήσει κατά 23% τους Monthly Active Users του, ή για το ότι το Facebook αύξησε τα κέρδη του κατά 40% στο Q1 2013.

Και αυτό είναι μια καλή πληροφορία να δούμε και τα charts του socialbakers για το πού βρίσκεται η Ελλάδα σε σχέση με τα βασικά age brackets και την κατανομή μεταξύ ανδρών και γυναικών:

 

Αλλά πέρα από τα ποσοτικά στοιχεία, αυτό που μπορεί κάποιος ανυποψίαστος να θεωρήσει όταν ακούει ότι το Facebook σε κάποιες χώρες χάνει χρήστες δεν είναι να σκεφτεί ότι τους χάνει γιατί έχει κόψει τη διαφήμιση αλλά επειδή είναι κακό προϊόν.

Δεν ξέρω πόσο το χρησιμοποιείτε εσείς και πόσο μπορεί να σας λείψει αν δεν το είχατε, αλλά αρκεί να διαβάσετε τη μαρτυρία ενός χρήστη που έκοψε το Internet για ένα χρόνο για να δείτε πόσο πολύ έμεινε εκτός κοινωνίας επειδή δεν είχε πρόσβαση στα social media. Είναι ένα πολύ ωραίο άρθρο!

 

 

 

 

 

 

 

George Anagnostopoulos: Ο Γιώργος είναι ο δημιουργός του Suit. Η ενασχόλησή του με τα online communities και το Internet marketing κρατεί από τα nineties. Το πλήρες βιογραφικό του είναι διαθέσιμο εδώ αλλά το short version είναι ότι είναι ο ιδρυτής και CEO της Socialab.

View Comments (0)

  • Χα, χα!!
    Πολύ καλό σχόλιο με αληθινό case, που πραγματικά είναι για χρήση σε συζήτηση επιπέδου ανεκδότου, δείχνοντας εύγλωττα το ...επίπεδο γνώσης αλλά κυρίως συναίσθησης του τι συμβαίνει στο χώρο του αντικειμένου τους...!
    Πάντως, γνώμη μου είναι ότι η συζήτηση δεν πρέπει να μένει στην απάντηση(της ερώτησης "δεν βαρέθηκαν τα Social Media;") σχετικά με το Facebook(που άλλωστε η διεθνής αρθρογραφία δείχνει ...μειωτικούς ρυθμούς αύξησης χρηστών-λογικό αφού η μεσοπρόθεσμη τάση είναι σε πιο "ανοιχτά" και εξειδικευμένα social δίκτυα!), αλλά στην κατανόηση της έννοιας τους, της δείσδυσης και της χρήσης-υιοθέτησής τους απο το κοινό, όχι σαν ένα ακόμα "Μέσο" επικοινωνίας, αλλά σαν "...ένα νέο σύμπαν επικοινωνίας που δεν αλλάζει απλά τον τρόπο που επικοινωνούμε, αλλά τον τρόπο που σκεφτόμαστε και τελικά δρούμε".
    Οπότε ακόμα και άλλες διαπιστώσεις-που ακούω/ διαβάζω και εγώ- του τύπου "τα S. Media ήρθαν για να μείνουν", είναι το λιγότερο...άστοχες, γιατί δεν κατανοούν το μέγεθος και το βάθος των αλλαγών που έχει επιφέρει η ψηφιακή εποχή (όντας μία κρίσιμη έκφρασή της τα SM).

  • Αν και προφανώς biased, πολύ καλό άρθρο, ευχαριστούμε!

This website uses cookies.