Αποτελέσματα
Ενδιαφέρον είχε ένα άρθρο που διάβασα στο Daily Secret σύμφωνα με το οποίο το email επιστρέφει 31 ευρώ ετησίως για κάθε ευρώ που επενδύει κάποιος σε αυτό, ενώ τα social media επιστρέφουν 10 ευρώ για κάθε ευρώ.
Επειδή ένα κολληματάκι με αριθμούς το έχω, αφού το δικό μου strength σαν marketer είναι τα αποτελέσματα, τα νούμερα μου έκαναν εντύπωση.
Δε μπορώ όμως να σχολιάσω στο blog του Daily Secret, οπότε το κάνω εδώ, λίγο πιο εκτενώς. Αναρωτιέμαι λοιπόν: Πώς μετρήθηκε το ROI αυτό, σε ποιές πλατφόρμες, ποιά περίοδο, με τι βάθος χρόνου, σε ποιές χώρες, για ποιά κανάλια πωλήσεων, επικοινωνία με ποιά συχνότητα;
Δε βρήκα το link της έρευνας στο Direct Marketing Association (του συνδέσμου που προωθεί τη χρήση emails) για να διαβάσω τη μεθοδολογία της, αλλά έχω την αίσθηση πως μπορεί να μετρήθηκαν οι απευθείας πωλήσεις για ηλεκτρονικό κατάστημα.
Σε αυτή την περίπτωση, η διαφορά email με social media δε θα την έβλεπα μόνο στο 3x, αλλά πολύ πιο υψηλά κατά μέσο όρο. Όπως έχω τονίσει σε όλα μου τα σεμινάρια όλο το 2012, email is the way to go όχι μόνο για άμεσα αποτελέσματα, αλλά και για customer data ownership. Και τα δεδομένα αυτά είναι το κλειδί για την επιβίωση, αφού σημαίνουν ότι επικοινωνούμε με τον πελάτη απευθείας χωρίς ενδιάμεσους.
Αν όμως μετράμε προϊόντα στο ράφι ή άλλα όπου η διαφορά από το κλικ μέχρι την αγορά προϋποθέτει μια επαναφορά στον πραγματικό κόσμο (και δεν πάμε με ένα κλικ στο καλάθι αγορών), τότε η μέτρηση γίνεται απείρως πιο δύσκολη. Και το email για αγορές στο φυσικό κόσμο είναι για πολλά προϊόντα (βλέπε fmcg) είναι πολύ πιο δύσκολο σαν περιεχόμενο.
Γιατί;
Επειδή στο email θα μιλήσεις μια φορά το μήνα, θα σε διαβάσει το 30% του κοινού σου και θα περιμένει να πεις κάτι που πραγματικά το ενδιαφέρει. Τα προϊόντα στο ράφι δεν έχουν πολλά πράγματα να πούνε συνήθως, άρα αυτό γίνεται ένα δύσκολο task.
Στα social όμως μπορείς να μιλάς κάθε μέρα με το να συσχετίζεις brand values, concepts, να σε βλέπει το 10% – 15% του κοινού σου κάθε μέρα (όχι το ίδιο 10% – 15% όμως, εκεί είναι το κλειδί) και έτσι να χτίζεις αυτό που θες να πεις.
Αλλά για να το θέσω και πιο απλά, ένας βασικός λόγος που το email δε μπορεί να δουλέψει χωρίς social media είναι επειδή τα social media είναι ο #1 τρόπος απόκτησης του email των καταναλωτών σας.
Και αυτός είναι και ο σκοπός: το να χτίσετε δικές σας λίστες με αποδέκτες, ανάλογα με το κοινό που έχετε στοχεύει, με την επαφή που είχε το κοινό με κάποια δική σας καμπάνια.
Είναι πολύ διαφορετικό να μιλάτε εσείς στο κοινό σας, όταν αυτό το έχετε αποκτήσει από μια πρόσφατη ενέργεια σε σχέση με το να μιλάει κάποιος τρίτος για εσάς που έχετε μεν συνεργασία, αλλά τον καταναλωτή δεν τον ενδιαφέρει η συνεργασία αυτή.
Έχετε ας πούμε παρατηρήσει σε κάποια αμερικάνικα mailing lists που ρωτάνε «Θέλετε να λαμβάνετε καταπληκτικές προσφορές από συνεργάτες μας;». Είναι σα να ρωτάνε «θέλετε να σας στέλνουμε διαφημίσεις από όποιον μας πληρώσει αρκετά;»
You get my point?